Door Pieter Van Den Broecke, managing director Central Europe Manhattan Associates.
Een shoppingwalhalla en een hipsterparadijs. Dat zijn de twee meest gebruikte woorden om de in oktober geopende conceptstore van Urban Outfitters aan de Kalverstraat in Amsterdam te omschrijven. Het is de eerste Nederlandse winkel van de Amerikaanse kledingketen, die op een blogsite gekarakteriseerd met de woorden ‘lef’ en ‘buiten de lijntjes kleuren’. Het schijnt echter dat heel wat Nederlanders het assortiment al kennen en regelmatig via de Engelstalige webshop bestellen. Zij krijgen hun orders uitgeleverd vanuit Rushden in Midden-Engeland, waar de retailer twee distributiecentra heeft: één voor de belevering van winkels en één voor de uitlevering van online orders.
Opvallend is dat het distributiecentrum voor het online kanaal met dertienduizend vierkante meter bijna anderhalf keer zo groot is als distributiecentrum voor het offline kanaal, dat negenduizend vierkante meters telt. Het verschil in omvang heeft onder meer te maken met het verschil in assortiment. Anders dan in winkels zijn op internet de mogelijkheden om het assortiment uit te breiden immers onbegrensd. De concurrenten van Urban Outfitters maakt volop gebruik van die mogelijkheden. Een Amerikaanse webshop als Revolve biedt 3500 ‘dress styles’ aan, Shopbop (onderdeel van Amazon.com) heeft er 2500. Urban Outfitters komt niet verder dan vijfhonderd dress styles. En veel sterker dan op de winkelvloer geldt op internet dat een kleiner assortiment leidt tot een kleinere omzet. Urban Outfitters is dan ook druk bezig om het assortiment van de webshop uit te breiden.
Uitbreiding van het assortiment betekent niet alleen extra omzet, maar ook extra werkkapitaal dat nodig is voor de nieuwe artikelen die op voorraad moeten worden gelegd. Artikelen waarvan het nog maar de vraag is of ze tegen de vastgestelde prijs worden verkocht of dat ze uiteindelijk moeten worden afgeprijsd. Op dit punt is Urban Outfitters echter in het voordeel ten opzichte van de genoemde online concurrenten. Urban Outfitters beschikt over 215 winkels, Revolve en Shopbop hebben er niet één. Elke winkel vormt een extra kans om het complete assortiment onder de aandacht te brengen en meer rendement uit de voorraad te halen, ook al liggen de artikelen niet fysiek in de schappen. De kunst is om de artikelen die niet aanwezig zijn, toch op een creatieve en inspirerende manier te presenteren en bestelbaar te maken. Kijkshop laat in zijn multichannelstore in Tilburg zien hoe dat kan. Andere retailers experimenteren al met touchscreens of tablets in de winkels. In de fashion is het misschien handig om een enkel exemplaar voor de pasvorm aan te houden, maar ook daarin kan vandaag de dag digitaal worden voorzien.
Natuurlijk vormen de huidige ontwikkelingen in de retailmarkt bedreigingen voor een groot aantal gevestigde retailers. Wie echter met een andere bril naar diezelfde ontwikkelingen kijkt, ontwaart kansen in plaats van bedreigingen. Het enige wat nodig is, is lef en de bereidheid om van de gebaande paden af te wijken. Of om in termen van Urban Outfitters te spreken: buiten de lijntjes durven kleuren.
Hierbij poneer ik graag de volgende stelling, reageer!
Een retailer moet buiten de lijntjes durven kleuren
De huidige ontwikkelingen in de retailmarkt bieden bedreigingen voor gevestigde retailers. Wie diezelfde ontwikkelingen echter met een andere bril bekijkt, ontwaart kansen in plaats van bedreigingen. Het enige wat nodig is, is het lef om van gebaande paden af te wijken en buiten de lijntjes te kleuren. Durft u buiten de lijntjes te kleuren?
--------------------------------------------------------------------------------------------
Voorwaarden RetailNews Blog :
- Inzendingen per e-mail (bijdrage opslaan in .doc formaat)
- Onderteken duidelijk met (functie)naam, adres en telefoonnummer. Bij eventuele plaatsing worden alleen naam en functie vermeld
- Publicatie vindt plaats op basis van exclusiviteit
- Artikel is geen commerciële uiting
- Inzendingen worden automatisch eigendom van RetailTrends Media
- Rechten kunnen niet worden ontleend
- Maximale lengte van 500 woorden
U kunt uw bijdrage o.v.v. 'RetailNews Blog' mailen naar redactie@retailnews.nl.
Bron: RetailNews Blog
Reacties 0