De prijs van producten en een schone omgeving spelen de grootste rol in de keuze voor het winkelcentrum dat consumenten bezoeken. Dat concludeert vastgoedadviseur CBRE na onderzoek onder tienduizend consumenten uit tien Europese landen. Daarnaast noemt men goede parkeergelegenheid, veiligheid en bereikbaarheid als belangrijke onderdelen van een aantrekkelijk winkelcentrum.
Deze elementen zijn voor tweederde van de ondervraagden belangrijk of zeer belangrijk. Ze wegen even zwaar voor zowel mannelijke als vrouwelijke consumenten, uit alle inkomensgroepen en leeftijdscategorieën.
Entertainment, catering en leisure kunnen een grote rol spelen bij de aantrekkingskracht van een winkelcentrum, constateert CBRE. Met name consumenten van zestien tot 24 jaar vinden dat belangrijke onderdelen van een winkelcentrum. Bijna de helft (47 procent) noemt entertainmentvoorzieningen zoals een bioscoop en bowlingcentrum belangrijk bij hun bezoek.
Voor een meerderheid van deze jongvolwassenen is het winkelcentrum dan ook niet per se een plek om te winkelen, maar om tijd door te brengen. 55 procent noemt het winkelcentrum belangrijk of zeer belangrijk om tijd door te brengen. Shoppen is daarbij niet noodzakelijk.
Bij consumenten van 55 tot 64 jaar is die behoefte minder sterk. Een derde van deze groep ziet het winkelcentrum als plek om tijd door te brengen, waarbij shoppen niet noodzakelijk is. Faciliteiten als een bioscoop en bowlingcentrum zijn voor negentien procent van deze consumenten belangrijk.
Om een winkelcentrum aantrekkelijk te maken voor jongvolwassenen kunnen belevenisgerelateerde factoren een grote rol spelen, stellen de onderzoekers. Het ervaringsgerichte aanbod moet wel passen bij het winkelcentrum en is met name belangrijk voor grote winkelcentra. Voor kleinere centra moet het belang van experience shoppen echter niet onderschat worden en kan het al genoeg zijn om de cateringfaciliteiten te optimaliseren.
CBRE onderzocht voor het onderzoek 'How We Shop - The Changing Face of Europe's Consumer' de winkelvoorkeuren van consumenten uit onder andere België, Frankrijk, Duitsland, Groot-Brittannië en Rusland.
Eerder: Voorwaarden succesvol winkelgebied
Reacties 0