Consumenten kopen vooral producten online omdat bestellingen thuis worden afgeleverd. Voor zowel supermarkten, drogisterijen en doe-het-zelf- en woonwinkels geldt dit als belangrijkste drijfveer. Bij kledingwinkels komt het op een gedeelde tweede plaats, achter de continue bereikbaarheid van de webshop. Dat blijkt uit het rapport Trends in Retail 2013-2014 van Capgemini.
Ruim vier op de tien consumenten noemt thuisbezorging als reden om online te kopen bij supermarkten, drogisterijen en doe-het-zelf- en woonwinkels, tegenover 35 procent bij kledingketens. 37 procent van de ondervraagden in het wereldwijde onderzoek shopt online voor kleren omdat hij '24 uur per dag kan winkelen'. Tijdbesparing geldt voor alle branches als tweede belangrijkste drijfveer voor online aankopen.
Als wordt gekeken naar de onderlinge verschillen tussen de branches, koopt de consument relatief vaak bij de online drogisterij omdat hij zo toegang krijgt tot speciale kortingen en aanbiedingen. Online doe-het-zelfwinkels zijn relatief populair omdat de klant zo producten en diensten kan vergelijken en beoordelen. Consumenten kiezen daarnaast voor online kledingwinkels, omdat ze producten dan thuis kunnen uitproberen.
Het online kanaal wordt voornamelijk bij woonwinkels ingezet als oriëntatiekanaal. 51 procent van de consumenten kijkt eerst online, voor hij naar een woonwinkel gaat. Drie op de tien kijkt ook eerst op de website van de specifieke winkel die hij gaat bezoeken. Dat is volgens Capgemini ruimschoots meer dan bij andere sectoren, waar veel meer dan de helft van de consumenten zich niet online oriënteert.
Reacties 0