De Nederlandse consument verwacht het merendeel van de aankopen in 2020 online te bestellen. 52 procent van alle aankopen verloopt tegen die tijd via het online kanaal, tegenover zeventien procent nu. Dat blijkt uit onderzoek van GfK en Shopping2020 onder bijna twaalfduizend consumenten.
De opkomst van online bestellen gaat niet één op één ten koste van het fysieke kanaal. De consument verwacht in 2020 nog altijd naar de winkel te gaan voor kleding (88 procent), sportartikelen (86 procent) en schoenen, 'personal lifestyle' en dagelijkse boodschappen (83 procent). Echter verwacht een groot deel van de consumenten geen fysieke winkel meer op te zoeken voor vliegtickets (41 procent), evenementtickets (veertig procent), verzekeringen (37 procent), pakketreizen (36 procent) en telecom (31 procent) .
Hoewel 73 procent van de consumenten bereid is online persoonlijke informatie te delen, wil slechts dertien procent dat de webwinkel wordt aangepast aan zijn persoonlijke voorkeuren. In de fysieke winkel heeft zestien procent behoefte aan een persoonlijke winkelervaring met een medewerker door zijn gegevens te delen. Zeven procent wil deze persoonlijke winkelervaring via een mobiel apparaat hebben.
Nederlandse winkeliers krijgen verder in toenemende mate te maken met concurrentie van buitenlandse webwinkels. De consument kocht zijn laatste aankoop vaak bij buitenlandse webwinkels, onder meer voor media en entertainment (achttien procent), kleding (vijftien procent) en schoenen en accessoires (negen procent). "We zien een licht stijgende lijn in het aantal online aankopen over de grens", zegt research director Stefan Peters van GfK. Hij verwacht dat deze lijn de komende jaren zal doorzetten. "Dat komt met name doordat grote buitenlandse spelers zich nu ook op de Nederlandse markt richten."
Reacties 0