Nederlandse webwinkeliers geven relatief weinig prioriteit aan fraudepreventie. Twee derde van de webwinkeliers heeft daar geen aandacht voor, het minst van alle ons omringende landen. Dat blijkt uit onderzoek van de Europese leverancier van betaaldiensten Ogone onder ruim 250 bedrijven in Nederland, België, Engeland, Duitsland en Frankrijk.
De uitkomst is in eerste instantie toe te schrijven aan de sterke positie van iDEAL in ons land, legt head of sale Maurice van Dijk uit aan RetailNews. "Webwinkeliers weten zeker dat ze daarmee hun centen krijgen." Veel etailers bieden echter meerdere betaalmethoden aan, die fraudegevoeliger zijn.
In totaal verloren Europese webwinkeliers in 2011 door negenhonderd miljard euro aan frauduleuze betalingen. Een groot deel daarvan wordt veroorzaakt door professionele fraudeurs die met behulp van creditcardgegevens van anderen bestellingen plaatsen. De gedupeerde consument heeft het recht om het aankoopbedrag terug te vragen van de retailer, waardoor de retailer 'zijn geld en zijn spullen kwijt is', aldus Van Dijk.
Hij kan dat voorkomen door bijvoorbeeld preventietools in te zetten die de veiligheid van elke transactie beoordelen. Daarnaast kan de retailer gebruikmaken van het door VISA ontwikkelde 3-D Secure, waardoor de klant bij betalingen met een creditcard nog een extra wachtwoord moet invoeren. "Dat heeft echter als nadeel dat het conversieverlagend werkt, omdat consumenten hun code vergeten."
Reacties 0