Een derde van de franchiseformules maakt geen gebruik van het online kanaal. Een omnichannelstrategie maakt echter zowel de franchiseformule als franchisenemer sterker. Dat stelt ING op basis van onderzoek van de Nederlandse Franchise Vereniging onder 74 leden.
Franchiseformules hebben volgens de financiële instelling de grootste moeite om franchisenemers te overtuigen van de toegevoegde waarde van een online verkoopkanaal. Veel lokale franchisers zien een webshop vooral als concurrentie. De twee partijen twisten voornamelijk over de verdeling van de kosten en baten van het extra verkoopkanaal, stelt ING. 'Veel franchisenemers denken vaak ten onrechte dat de investeringskosten uit de franchise fee worden betaald', luidt het rapport. Andere knelpunten zijn onder meer rayon exclusiviteit, bescherming van het merk en het retourbeleid.
Franchiseformules met een online verkoopkanaal werken voornamelijk met een model waarbij de webshop vanuit de centrale organisatie wordt ontwikkeld en geëxploiteerd. Soft-franchiseformules kiezen daarnaast vaker voor een gecombineerd online businessmodel, waarbij franchisenemers over een lokale website beschikken. Met dat model maakt de formule volgens ING beter gebruik van de kwaliteiten en lokale expertise van de franchisenemer.
Een goed online verdienmodel is van belang voor het voortbestaan van de franchiseorganisatie, stelt manager zakelijke arrangementen Esthrella Khouw. Het zijn namelijk met name succesvolle organisaties die gebruik maken van de veranderingen in de retailsector, stelt zij. "Aan de franchisenemers de taak om de omnichannelstrategie te omarmen en om er optimaal gebruik van te maken."
Reacties 0