In de strijd om omzet uit e-commerce grijpen betaaldiensten steeds vaker naar het wapen van verzending. MasterCard is hiervan het meest recente voorbeeld. Sinds deze week biedt de betaaldienst haar Amerikaanse klanten een service waarbij bestelde producten van Best Buy, QVC, Macy’s, Kohl’s en Walmart binnen twee dagen verzonden worden, als ze afgerekend zijn via MasterCard.
Consumenten die hiervan gebruik willen maken, moeten daar wel wat voor doen. Ze moeten zich vooraf registreren op de MasterCard-site en een verzendtoeslag betalen. Vóór het online winkelen melden ze zich aan op de website van de betaaldienst. Na de order mailen ze de bestelling naar MasterCard. Vervolgens krijgen ze krediet op hun betaalkaart, dat kan oplopen tot twintig dollar per aankoop. Deze strategie maakt het programma aantrekkelijk voor aangesloten e-commerce spelers. Zij kunnen aanhaken zonder grote technische aanpassingen.
“Het wordt voor veel online spelers moeilijk om individueel gratis verzending aan te bieden”, denkt Anant Nambiar, senior vicepresident internationale consumentenproductontwikkeling bij MasterCard. “Tegelijkertijd wordt het moeilijk om het helemaal niet aan te bieden.”
Het programma van MasterCard volgt op initiatieven van American Express, PayPal en Visa. American Express biedt zijn kaarthouders al sinds dit voorjaar gratis tweedaagse verzending via ShopRunner. De producten van leden van deze startup worden gratis verzonden als ze besteld zijn bij aangesloten e-commerce spelers.
Consumenten die bestellen bij een aantal webshops op eBay Enterprises en afrekenen met PayPal krijgen sinds oktober hun artikelen met twee dagen gratis bezorgd. Klanten van Visa kunnen profiteren van allerlei aanbiedingen, waaronder gratis verzending.
Betaaldiensten lokken klant met verzendopties
Gepubliceerd op 28 november 2013 om 00:00
Reacties 0