Klanten van Albert Heijn zien een groeiend prijsverschil tussen hun supermarkt en andere ketens. Dat concludeert marktonderzoeker GfK in het Kerstrapport na onderzoek onder consumenten die bij AH boodschappen doen.
Het prijsverschil tussen AH en andere ketens bedraagt zeven procent in het nadeel van het Zaanse supermarktconcern. Dat is het grootste prijsverschil in jaren. Sinds 2009 lag het verschil altijd tussen de vier en zes procent. Enkele maanden geleden was de kloof nog vijf procent.
AH vernieuwde dit jaar het budgetmerk AH Basic en zette in op kortingen. In september verlaagde de keten de prijzen van duizend producten. Doel was volgens algemeen directeur Sander van der Laan inspelen op de 'heel stevige ontwikkeling' van concurrent Lidl. De prijzenslag die AH beoogde, kwam echter niet van de grond omdat andere supermarkten ook vrijwel onmiddellijk hun prijzen verlaagden.
Het winkelend publiek geeft AH een rapportcijfer van 6,87 tegen 6,96 een paar maanden geleden. Supermarktketen Jan Linders wordt het meeste gewaardeerd door klanten. De formule staat met een gemiddelde van 7,81 op de eerste plaats in het Kerstrapport 2013. Daarmee stootte de regionale winkelketen AH XL van de troon. De formule komt dit jaar uit op een rapportcijfer van 7,75.
Eerder:
Jan Linders wint Kerstrapport
Albert Heijn begint nieuwe 'prijzenslag'
‘Prijzenslag levert AH weinig op’
Prijsimago AH verslechterd
Gepubliceerd op 24 december 2013 om 00:00
Reacties 0