Kerstbuzz: Warenhuizen, modewinkels en speelgoedzaken

Welke winkelketens trekken de meeste aandacht in de aanloop naar Kerstmis? RetailNews maakt een benchmark per branche met behulp van de social media monitoring tools van Brandwatch.com. Maandag vergeleken we de categorieën supermarkten, entertainmentshops, huishoudelijk en de webwinkels, vandaag zijn de modewinkels, speelgoedzaken en warenhuizen aan de beurt. We zien wederom dat buzz iets anders is dan likes en followers.

Speelgoedzaken: Playstationtekorten
De verkoop van toys beleeft een hoogtepunt rond Sinterklaas, maar ook in de aanloop naar Kerst blijft speelgoed op de agenda staan. We tellen 2500 berichten in de eerste vier weken van december. Intertoys en Bart Smit houden elkaar doorgaans redelijk in balans met elk twee vijfde van de aandacht, maar rond de feestdagen scoort Intertoys beter. Favoriete onderwerpen zijn de nieuwe Playstation 4 van Sony en de Furby. Die PS4 is wel een hot topic, want er schijnen leverproblemen te zijn. Twitter staat vol klachten van klanten die wel besteld en betaald hebben, maar niet geleverd krijgen. De woede richt zich op de winkelketens, maar het probleem zit stroomopwaarts.

Warenhuizen: Adventskalenders
Warenhuizen zijn de op twee na meest besproken categorie retailers online, op supermarkten en modewinkels na. HEMA is de grootste aandachtstrekker, goed voor twee vijfde van alle warenhuisberichten op het internet. HEMA heeft die positie te danken aan incidenteel spraakmakend nieuws of een actie die enorm goed aanslaat. Van week tot week is de buzz gelijk aan die van bol.com, die onderwerp van gesprek is in een kwart van alle ruim dertigduizend berichten in december. De Bijenkorf, V&D en Wehkamp nemen elk een klein tiende deel voor hun rekening.

De leidende positie van HEMA is opvallend, omdat de Bijenkorf meer likes op Facebook heeft en meer followers op Twitter. Die cijfers geven echter geen goede indicatie van engagement, want de Bijenkorf is minder goed in staat om buzz te creëren dan HEMA en bol.com. Zelfs Wehkamp krijgt meer aandacht dan de Bijenkorf. Bol.com is deze maand koploper op nieuwssites, maar HEMA krijgt het leeuwendeel van de aandacht op Twitter. In fora, op blogs en op Facebook zijn HEMA en bol.com aan elkaar gewaagd.

Wat heeft de afgelopen weken aandacht getrokken? HEMA kreeg enorm veel aandacht voor een retweet-actie op 4 december, waarmee snoeptegoed gewonnen kon worden. V&D en bol.com scoorden met adventskalenders. Wehkamp krijgt medio december complimenten voor de fotografie in zijn reclame. V&D organiseert signeersessies die gewaardeerd worden. En de Bijenkorf? Die kwam vorige week even in het nieuws toen bekend werd dat Marks & Spencer en wellicht ook Harvey Nichols warenhuizen openen op het Rokin in Amsterdam.

Modewinkels: Zwarte jeans
Fashion was de afgelopen vier weken goed voor bijna 35.000 berichten online. H&M is goed voor een vijfde van al die berichten, maar opvallend genoeg slaagt Primark erin om meer aandacht te trekken met maar liefst dertig procent. Van de rest lukt het alleen Zalando, Coolcat en Zeeman om meer dan 5% aandacht te krijgen. Van al die aandacht is tweederde afkomstig van vrouwelijke internetters. Alle belangstelling voor Primark wordt overwegend gedeeld op Twitter, terwijl H&M relatief veel aandacht krijgt op fora en in nieuwsmedia. H&M werd genoemd in meer dan driehonderd nieuwsberichten; Primark slechts vijftig.

H&M mag populair zijn bij de pers, Primark veroorzaakte heuse kerstopwinding bij de consument. Op 19 december begint het aantal meldingen te stijgen en dat groeit onafgebroken door tot 24 december wanneer Primark een slordige duizend berichten telt. Allemaal klanten die gaan shoppen of daar verslag van doen. H&M zweeft al die tijd rond de 250 reacties, met een piek op 21 december als aangekondigd wordt dat er geen angorawol meer gebruikt wordt in de kleding. Zalando krijgt medio december aandacht voor zijn megasales, Coolcat omdat daar alsnog het Bangladesh-akkoord getekend wordt. In de tag-cloud zien we bovendien nog ‘zwarte jeans’ en ‘denim blouses’ opduiken. Die zijn nu waarschijnlijk uitverkocht.

De korte Kerstbuzz-rapporten zijn een voorproefje van de grotere Retail Buzz-analyse die EtailTrends in januari publiceert, gelijktijdig met het overzicht Retailsites 2014.

Eerder :
Kerstbuzz: Webwinkels, supers, huishoudelijk en entertainment

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!