Webwinkeliers verwachten in de aanloop naar Kerst 111 miljoen euro extra omzet te draaien. Dat is bijna veertig procent bovenop de reguliere omzet, zo blijkt uit een gezamenlijk onderzoek van Thuiswinkel.org, PostNL en Blauw Research.
Volgens Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org, bestelt de consument tijdens de donkere dagen voor de Kerst graag vanuit huis. "Opvallend is dat de cadeaus tijdens de kerstperiode een hogere waarde hebben dan tijdens de sinterklaasperiode. Tijdens de feestdagen gunt de consument zichzelf blijkbaar meer luxe", aldus Jongen. Met name de online verkoop van kerstbomen en -versiering stijgt sterk. Het aantal aanbieders groeit hierdoor ook behoorlijk. "Met name de luxere kerstversiering en kerstbomen doen het goed dit jaar.”
Andere online kerstcadeaus die de consument gaat weggeven zijn kerst-cd's, kookartikelen en -boeken, avondkleding en lingerie, parfum en cadeaubonnen. Tevens zijn deze kerst e-readers, tablets, smartphones, spelcomputers en games in trek.
Naar verwachting komt de totale online omzet in Nederland dit jaar uit op circa 10,5 miljard euro. Dit is een stijging van acht procent ten opzichte van 2012.
Eerder: 'Sint bezorgt webwinkels 225 miljoen extra'
'Kerst bezorgt webwinkels 111 miljoen extra'
Gepubliceerd op 24 december 2013 om 00:00
Reacties 0