Amazon heeft de potentie om uit te groeien tot een belangrijk platform voor de kapitaalkrachtige consument en de handel in luxeproducten. Dat blijkt uit een onderzoek van het Shullman Research Center onder ruim vijftienhonderd Amerikaanse consumenten. Klanten van online retailer verdienen jaarlijks een stuk meer dan de gemiddelde Amerikaanse populatie. Zo is het gezinsinkomen van de gemiddelde Amazon-klant zo’n 89 duizend dollar per jaar, tegen een jaarinkomen van slechts 71 duizend dollar voor de gemiddelde Amerikaanse consument.
“Walmart blijft nog steeds de populairste retailer bij de Amerikaanse bevolking, maar heeft in de categorie met een jaarinkomen van meer dan 75 duizend dollar zijn marktleiderschap aan Amazon moeten afstaan,” aldus Bob Shullman, directeur van het onderzoekscentrum. Zo heeft 62 procent van de Amerikaanse consumenten het afgelopen jaar minstens een aankoop heeft gedaan bij Walmart, tegen een score van 53 en 46 voor respectievelijk Amazon en Target. Bij de consumenten met een inkomen van meer dan 75 duizend dollar staat Amazon met een score van zestig procent echter op de eerste plaats, gevolgd door Target (54 procent) en Walmart (53 procent).
Van de kapitaalkrachtige klanten vindt 72 procent de kwaliteit van een product belangrijker dan het prijsniveau. Ook houdt 59 procent van hen van het kopen van luxeproducten. Daarnaast is deze groep geneigd om een groot belang te hechten aan de geboden service tijdens het shoppen. “Het is duidelijk dat de online retailer de grootste bedreiging vormt voor Walmart”, aldus Shullman.
Amazon in trek bij rijke consument
Gepubliceerd op 24 december 2013 om 00:00
Reacties 0