Kerstbuzz: Parfumerie, Drogisterij en Electronics

Welke winkelketens hebben de meeste aandacht getrokken in de aanloop naar Kerst? RetailNews maakt een benchmark per branche met behulp van de social media monitoring tools van Brandwatch.com. Vandaag kijken we naar home electronics, de drogisterij en parfumerie. En beantwoorden we de vraag: wie kreeg topbuzz voor Kerst?

Electronics: Gulle Gift Weken
Media Markt is aandachtleider in de elektronicabranche. Deze formule is goed voor twee vijfde van alle slordige twintigduizend online berichten over wit- en bruingoedwinkels in december. Coolblue blijft op een vijfde hangen, terwijl Dixons en Saturn circa tien procent attentie krijgen. BCC piekt incidenteel, maar dat zijn vooral klanten die klagen en mopperen. Media Markt en Coolblue krijgen wel complimentjes, maar de buzz in electronics lijkt toch sterk afhankelijk van acties. Attentie wordt gekocht. Dixons weet de aandacht vast te houden met Gulle Gift Weken. Saturn verloot een Samsung led-TV als een bepaald aantal volgers gehaald wordt en Media Markt doet iets met een uur lang gratis shoppen. Opvallend is dat review-sites geen rol spelen in de buzz rond winkelketens. Die zijn wellicht van belang om specifieke producten onder de aandacht te brengen, maar reviews dragen niet bij aan retail-buzz.

Drogisterij & Parfumerie: volgerstrein
In geurige geschenken neemt ICI Paris XL het voortouw. Tot medio november gaat deze formule redelijk gelijk op met parfumerie Douglas, maar dan begint de nagellaktest en schiet het aantal meldingen van ICI Paris XL omhoog. Het aantal online berichten over de parfumerie-sector is relatief laag, in december nog geen tweeduizend. ICI Paris XL is goed voor bijna twee derde; Douglas, DA en Mooi zweven elk rond de tien procent.

De drogisterij wekt een vergelijkbaar enthousiasme op: bijna tweeduizend berichten in december. In deze branche is Kruidvat de voorspelbare favoriet, goed voor twee derde van alle aandacht. Etos krijgt een vijfde deel. We treffen hier een apart fenomeen aan, de zogenaamde NLvolgerstrein. Dat is een systeem waarbij mensen beloond worden voor likes en follows. Blijkbaar is Drogisterij.net op deze trein gesprongen. Daar heb je wat aan: talloze retweets van stuivergraaiers.

Spitsen we de vergelijking toe op ketens zoals The Body Shop, L’Occitane, Lush en Rituals dan valt op dat de laatste in de aanloop naar Kerst de meeste aandacht krijgt. Rituals scoort halverwege december enorm goed met een retweet-actie van NS Stations dat een kerstpakket uitlooft. Dat geeft Rituals in december een kleine voorsprong op Lush dat over het algemeen de meeste buzz veroorzaakt. Dat is opmerkelijk, want Lush is ook de kleinste van dit viertal.

Topbuzz: geflambeerde flensjes
Hema scoorde goed op 4 december met een leuk versje: Sint was bij de Hema, maar liep niet op schema. Snoepgoed dat hij achterliet, kun je winnen door een retweet. Waarop 2400 mensen reageerden. Ikea kwam in het vizier op 23 december, vanwege onderbetaalde chauffeurs. Maar de absolute topper is Albert Heijn dat op 23 december een correctie maakt op een recept in de Allerhande. In plaats van een hele fles Grand Marnier is 75 mililiter meer dan genoeg voor geflambeerde flensjes. De waarschuwing van AH krijgt die dag bijna vierduizend reacties online. In de vier weken van december scoorde AH bijna dertigduizend vermeldingen, IKEA negentienduizend, Jumbo bijna veertienduizend, Hema ruim dertienduizend en Bol.com nipt meer dan tienduizend. Dat zijn de vijf retailers met topbuzz in december.

De korte Kerstbuzz-rapporten zijn een voorproefje van de grotere Retail Buzz-analyse die EtailTrends in januari publiceert, gelijktijdig met het overzicht Retailsites 2014.

Eerder:
Kerstbuzz: Webwinkels, supers, huishoudelijk en entertainment 
Kerstbuzz: Warenhuizen, modewinkels en speelgoedzaken

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!