Franse opticiens vrezen een ontwrichting van de brillenmarkt nu de aanschaf van monturen en glazen via internet gemakkelijker wordt. Daarvoor is onlangs een wet aangenomen. Oogmetingen worden in Frankrijk bij een oogarts gedaan. Tegenwoordig moet daarbij ook de afstand tussen pupillen gemeld worden. Hiermee heeft de consument alle informatie om een bril aan te schaffen in een e-optiek.
Het online kopen van een bril zou de Franse consumenten een miljard euro aan koopkracht opleveren. Zij betalen nu twee keer zoveel voor een bril als Britten en Duitsers, blijkt uit een recent rapport van de Franse rekenkamer. De bruto marge op een bril is driehonderd euro. Bij designmonturen kan dat oplopen tot zeshonderd euro per stuk.
Opticiens ontkennen de hoge winsten. De informatie over de afstand tussen de pupillen is volgens hen onvoldoende om online een bril aan te schaffen. Die gegevens zouden niets zeggen over de juiste afstelling van een bril. De vakbonden vrezen door deze ontwikkeling een verlies van zestienduizend banen.
In Nederland verkoopt drogisterijketen Kruidvat sinds afgelopen zomer brillen op sterkte in een webshop. De brillen kunnen online worden gepast door een gezichtsfoto te uploaden. Met bepaalde software wordt de pupilafstand gemeten voor het juist inslijpen van de glazen.
Eerder:
Kruidvat verkoopt online brillen op sterkte
Opschudding Franse brillenmarkt door internet
Gepubliceerd op 30 december 2013 om 00:00
Reacties 0