HEMA wil ook winkels buiten Europa openen. De Nederlandse winkelketen beschikt al over vestigingen in België, Duitsland, Luxemburg en Frankrijk, maar kijkt ook naar winkelopeningen buiten ons continent. “We geloven in HEMA als wereldmerk”, reageert ceo Ronald van Zetten in De Telegraaf.
Afgelopen maand liet een woordvoerder van HEMA al weten dat komend jaar een winkel in een zesde land in Europa geopend wordt. Dat past volgens Van Zetten bij de ambitie van de winkelformule om fors te groeien in Europa. “Onze formule werkt overal”, stelt hij.
HEMA opende in 2009 zijn eerste winkel in Frankrijk. “Veel mensen zeiden tegen me: ‘Doe het niet’”, zegt Van Zetten. Bijna niemand dacht volgens hem dat HEMA daar zou slagen. “Maar vanaf de eerste dag was deze winkel een succes.” Inmiddels beschikt HEMA over meer dan twintig Franse vestigingen.
Winkels in het buitenland krijgen volgens Van Zetten ‘een lokale twist’. Zo werkt Hollands ondergoed niet in ‘modieus Parijs’, stelt hij. “Maar drop in Vlaanderen opvallend genoeg weer wel.”
HEMA heeft verder de winkelformule aangepast. Zo zijn er in Nederland veel kleinere winkels bijgekomen. “Als je je merk wilt laten groeien, moet je je realiseren dat de binnensteden minder worden bezocht”, aldus de ceo. Met een kleinere formule wil het inspelen op de neiging van consumenten om in de buurt te winkelen. Daardoor pakt HEMA meer omzet, stelt Van Zetten. “Hadden we dit niet gedaan, dan hadden we substantieel lager gescoord dan dat we nu doen.”
Eerder: HEMA breidt uit naar zesde land
Reacties 0