'Haal leeftijdscontrole weg bij caissière'

De beoordeling van de leeftijd van klanten moet niet aan caissières worden overgelaten. Sinds 1 januari moeten jongeren minimaal achttien jaar zijn om alcohol en tabak te kopen. Alle druk van de regelwijziging wordt nu bij de rol van de caissière gelegd, zegt directeur Wim van Dalen van alcoholpreventie-instituut STAP.

STAP pleit ervoor de leeftijd van de consument op afstand te laten beoordelen. Supermarkten kunnen daarvoor gebruikmaken van leeftijdscontroledienst Ageviewers, dat met behulp van camera’s het werk van de caissière overneemt. Alle veertien Superrr-vestigingen van supermarktorganisatie Support & Co maken daar al gebruik van, vertelt algemeen directeur Dirk Benschop van Ageviewers aan RetailNews. “Daarnaast wordt de apparatuur al een jaar of twee bij circa zeventig slijterijen gebruikt.”

De apparatuur werkt semi-automatisch, legt hij uit. Wanneer een klant bij de kassa komt wordt verbinding gemaakt met een controlecentrum, waar bepaald wordt of hij zijn legitimatie moet laten zien. “97 procent gaat automatisch, in drie procent van de gevallen moet iemand er naar kijken”, aldus Benschop. De klant krijgt in de winkel via een terminal te zien of hij zijn legitimatie moet tonen.

De controleapparatuur is door een samenwerkingsverband met Samsung, Wincor Nixdorf, XS4ALL op grote schaal in te zetten in de detailhandel, zegt de algemeen directeur. “Het unieke aan deze oplossing is dat Ageviewers als enige in de markt de aansprakelijkheid overneemt. Dat zegt wel wat over de betrouwbaarheid.”

CNV Dienstenbond maakte eind december melding van klachten van jonge caissières die het moeilijk vinden om leeftijdsgenoten alcohol te weigeren aan de kassa. “Ze krijgen te maken met scheldpartijen, bedreigingen en soms zelfs fysiek geweld”, aldus CNV-bestuurder Fedde Monsma. De vakbond pleit ervoor dat caissières minimaal achttien jaar oud moeten zijn.

Eerder: 'Verhoging leeftijdsgrens moeilijk voor caissières'

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!