Nederlandse supermarkten hebben afgelopen jaar 2,3 procent meer omzet gedraaid dan in 2012. De gezamenlijke omzet is in 2013 gestegen naar 33,33 miljard euro. Dat blijkt uit voorlopige cijfers van marktonderzoeker GfK.
De omzetgroei is voornamelijk te danken aan de hogere prijzen van onder meer groenten, hogere accijnzen en de btw-verhoging op non-foodproducten, stelt Joop Holla van GfK. De gemiddelde waarde van de kassabon lag 1,7 procent hoger dan in 2012. Het gemiddeld aantal bezoeken groeide met 0,6 procent.
De omzetgroei van supermarkten vlakte het afgelopen jaar steeds verder af. Na een steeds kleinere omzetgroei vanaf de maanden maart en april, daalde de omzet van supermarkten in november voor het eerst met 0,6 procent.
De kerstverkopen lagen dit jaar ook lager dan vorig jaar. In week 51 en 52 zetten supermarkten gemiddeld 730 miljoen euro per week om, 0,3 procent minder dan in 2012. Supermarkten die op Eerste en Tweede Kerstdag open waren trokken ruim vierhonderdduizend bezoekers. “Doordat er meer winkels open waren, zijn dat er beduidend meer dan vorig jaar”, aldus Holla.
Reacties 0