Social retail: Bever

Wat doen retailers met Facebook, Twitter, Google+ en Pinterest? RetailNews licht er enkelen uit in de serie Social retail. Vandaag het woord aan Daniel Peters, e-commerce manager van Bever.

Hoe ziet de social media-strategie van Bever eruit?
"De activiteiten op social media zijn in drieën te verdelen. Allereerst zetten wij social media in als webcare, waarbij we klanten antwoord geven op hun vragen via Twitter en Facebook over bestellingen, producten en service. Daarnaast gebruiken we social media voornamelijk voor marketing en branding. Als laatste kan je de kanalen inzetten voor commerciële transacties. Dat doen wij echter maar beperkt, omdat wij dat minder goed vinden passen bij onze propositie van servicegericht winkelbedrijf. Wij zijn geen discounter en verkopen artikelen die vaak extra advies nodig hebben. Vanaf dit jaar willen we social media meer inzetten om te inspireren. Dat doen we nu al aardig, maar daar kunnen we nog veel meer mee. We willen mensen inspireren actief buiten te zijn, ver weg of juist dicht bij huis. Het mooiste is als mensen die ervaring met elkaar delen en daar vervolgens een conversatie over op gang komt."

"Onze social media-activiteiten zijn over meerdere afdelingen verdeeld. Zo nemen medewerkers van de klantenservice de webcare op zich, terwijl branding en marketing onder de afdeling e-commerce vallen. We monitoren uiteraard het aantal volgers op de verschillende kanalen, maar ook het sentiment in discussies over Bever. Ook kijken we naar de commerciële indicatoren: hoeveel (in)directe verkoop doen we via de verschillende sociale kanalen.”

Wat is de toegevoegde waarde van social media?
"Wat voor ons vooral belangrijk is, is dat we via social media ons imago kunnen monitoren. Mensen zien Bever nu vooral als (buiten)sportketen, terwijl we sinds een paar jaar ook lifestyleproducten aanbieden, die niet puur op sporten gericht zijn, maar onder de noemer ‘actief buiten zijn’ vallen. Via social media kunnen wij verhalen vertellen die dat duidelijk maken en het assortiment onder de aandacht brengen. Uiteindelijk houden we via klantonderzoeken bij hoe mensen Bever zien."

Welke social media-activiteit werkt voor Bever?
"Op Facebook hebben wij veruit het grootste bereik, waardoor dat kanaal voor ons ook het beste werkt. We maken ook gebruik van Pinterest en Google+, maar dat zijn voor veel van onze klanten toch minder bekende kanalen. Terwijl Pinterest bijvoorbeeld wel heel interessant is om een verhaal te vertellen met behulp van sfeerbeelden. Twitter leent zich nauwelijks voor beeld, dus dat blijven we als servicekanaal inzetten. Video's die we op ons YouTube-kanaal plaatsen worden vaak doorgezet naar de Facebookpagina."

"We hebben onlangs een driedelige serie gesponsord over de ‘Chinese droom’ van een groep alpinisten op een klimtocht in China. Zij gingen een nog nooit eerder beklommen wand, The Great Wall of China, beklimmen. We hebben deze serie via onze social media-kanalen onder de aandacht gebracht. Een goed voorbeeld van een reisverhaal, waar we in 2014 veel vaker iets mee willen doen. Daarmee kunnen we mensen echt inspiratie bieden."

Eerder verschenen in de serie Social retail:
Social retail: bol.com
Social retail: de Bijenkorf
Social retail: Hunkemöller
Social retail: Bilder & De Clercq
Social retail: Praxis
Social retail: IKEA Nederland

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!