De nieuwe Reclamecode Social Media legt retailers die via social media adverteren bindende regels op. De Reclamecode Social Media (RSM) geldt sinds 1 januari.
Het is voor consumenten nu soms ‘volstrekt onduidelijk’ dat ondernemers betalen voor berichten op social media, stelt Prisca Ancion, directeur Stichting Reclame Code. De RSM verbiedt deze manier van adverteren niet. “Maar ondernemers zijn nu wel verplicht hierover eerlijk te communiceren, bijvoorbeeld door #spon aan hun bericht toe te voegen.” Deze afkorting staat voor ‘gesponsord’.
Bovendien mag een ondernemer negatieve reacties op eigen social mediakanalen niet zomaar meer verwijderen. Daarnaast moet de relatie duidelijk zijn tussen een adverterende ondernemer en iemand die beloond wordt voor het verspreiden van een bericht op social media. Wanneer een consument bijvoorbeeld voordeel ontvangt om een nieuw product te beoordelen, moet hij dat melden.
De RSM was volgens Dutch Dialogue Marketing Association (DDMA) hard nodig. De brancheorganisatie voor marketeers ziet regelmatig voorbeelden van blogs, posts of tweets die niet aan de algemene reclameregels voldoen. “Mensen worden beloond om een bericht door te plaatsen. Dat is reclame en dus moet je dat aan de lezers duidelijk maken”, aldus directeur Diana Janssen.
Brancheorganisaties als Thuiswinkel.org waren betrokken bij de totstandkoming van de nieuwe regels. “Samen met de adverteerders en de e-commerce sector zetten we een standaard voor verantwoorde reclame op social media”, vindt Janssen.
Reclamecode voor social media van kracht
Gepubliceerd op 3 januari 2014 om 00:00
Reacties 0