Pinterest mag naam niet gebruiken in EU

Pinterest heeft een zaak verloren over de rechten van zijn merknaam in Europa. De merknaam is sinds januari 2012 in handen van de Londense startup Premium Interest. Hoewel het Amerikaanse sociale netwerk op dat moment ook al in Europa werd gebruikt, richtte Pinterest zich toen zelf nog niet actief op de Europese markt.

Volgens de Europese rechtbank moet Pinterest bij Premium Interest-oprichter Alex Hearn een licentie kopen om de merknaam in de EU te kunnen blijven voeren. Ook kan het online prikbord ervoor kiezen een andere naam te gaan gebruiken. Over de afgelopen twee jaar hoeft het sociale netwerk geen schadevergoeding te betalen.

Pinterest, dat in 2010 werd opgericht en inmiddels circa 150 medewerkers en zo’n zeventig miljoen gebruikers telt, gaat tegen de uitspraak in beroep. Het bedrijf stelt dat de naam Pinterest op het moment van de aanvraag van Premium Interest al gemeengoed was in Europa.

Het sociale netwerk haalde onlangs nog tweehonderd miljoen dollar binnen van durfinvesteerders en is inmiddels 2,76 miljard euro waard. Ruim een op de vijf Amerikanen gebruikt Pinterest, waarmee het Twitter met achttien procent en Instagram met zeventien procent achter zich laat. Van de grootste Nederlandse winkelformules is een kwart te vinden op Pinterest met gemiddeld tweehonderd volgers, zo bleek uit een analyse in EtailTrends 6.

Meer: Facebook populairst onder retailers

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!