Facebook is het meest gebruikte social mediakanaal van consumenten, maar Pinterest en Instagram winnen aan populariteit. Dat blijkt uit onderzoek van Pew Research Center onder ruim 1800 Amerikaanse consumenten.
Bijna driekwart (71 procent) van de ondervraagden was vorig jaar actief op Facebook, tegenover 67 procent in 2012. 21 procent gebruikt Pinterest, tegenover vijftien procent een jaar eerder. Vrouwen zijn met 33 procent het meest vertegenwoordigd op de site, terwijl slechts acht procent van de mannen Pinterest gebruikt.
Ook Instagram groeit in het aantal gebruikers, met vier procentpunt naar zeventien procent. Het aantal consumenten dat actief is op Twitter steeg met twee procentpunt naar achttien procent. In het geval van LinkedIn nam het aantal gebruikers met twee procentpunt toe tot 22 procent.
Facebookgebruikers zijn het meest betrokken bij het kanaal. 63 procent bezoekt de sociale netwerksite of mobiele app dagelijks minstens een keer. Veertig procent doet dat meerdere malen per dag. Instagram, dat eigendom is van Facebook, blijft daarbij in de buurt. 57 procent bekijkt het sociale netwerk minimaal een keer per dag. 35 procent bezoekt de site meerdere keren.
Onder Nederlandse consumenten is Facebook het favoriete medium om winkelformules te volgen. Bij een vergelijking tussen likes en followers is Facebook tien keer groter dan Twitter, blijkt uit een eerdere analyse van EtailTrends. Het aantal klanten dat zijn favoriete winkels via Pinterest volgt is in ons land veel lager dan op Facebook en Twitter. Een kwart van de onderzochte formules heeft meer dan tweehonderd aanhangers op Pinterest.
Eerder:
Facebook populairst onder retailers
Pinterest en Instagram maken opmars
Gepubliceerd op 6 januari 2014 om 00:00
Reacties 0