‘Hoge boete dreigt voor Media Markt’

Media Markt hangt een forse sanctie boven het hoofd wegens het stiekem filmen van personeel. Daarmee overtrad de elektronicaketen de wet, concludeert het College Bescherming Persoonsgegevens (CPB) na onderzoek.

Het CPB bezint zich nu op sancties. “Dat zal dan gaan om een zogenoemde last onder dwangsom, oftewel een uitgestelde boete”, laat een woordvoerder weten aan RetailNews. Over de hoogte van die boete voor Media Markt kan ze nog niets zeggen. Het gaat bij dergelijke dwangsommen over het algemeen om aanzienlijke bedragen die soms oplopen tot tonnen. “Het moet natuurlijk wel wat teweegbrengen bij een organisatie.”

Media Markt zette in maart vorig jaar mystery shoppers met verborgen camera’s in die in het kader van een training het winkelpersoneel filmden. Dat gebeurde in verschillende vestigingen en ook bij zusterformule Saturn. Vervolgens werden de medewerkers personeel met deze beelden in groepsverband geconfronteerd.

Daarmee is Media Markt de fout ingegaan, stelt het CPB. Een werkgever mag alleen wanneer er bijvoorbeeld veel wordt gestolen of gefraudeerd onder strikte voorwaarden gebruikmaken van een verborgen camera, aldus de privacywaakhond.

Het management van de elektronicaketen heeft medewerkers daarnaast aangesproken op hun functioneren op basis van camerabeelden van beveiligingscamera’s. Media Markt heeft bovendien met behulp van deze camerabeelden een klacht afgehandeld. Ook dat is volgens de privacy-organisatie in strijd met de wet.

Media Markt wil niet reageren op een mogelijke boete. De elektronicaketen laat wel weten dat de interne richtlijnen en procedures zijn aangescherpt naar aanleiding van de incidenten. Camerabeelden worden volgens een woordvoerder alleen nog gebruikt voor veiligheidsdoeleinden. “Nieuwe incidenten zijn er sindsdien niet meer geweest.”

Eerder:
Media Markt filmt personeel met verborgen camera
'Media Markt misbruikt ook bewakingsbeelden'
'Geheime filmopnames Media Markt wijdverbreid'

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!