'Opkomst online vergt aanpassing supply chain'

De verwachte omzetverdubbeling van online aankopen tot 2020 vergt een aanpassing van de supply chain. Retailers hebben nu al een achterstand op internationale spelers als Amazon en Google. Dat stelt de expertgroep Supply Chain van Shopping2020 in zijn eindrapport, dat maandag is verschenen.

Retailers moeten nadenken over welke rol zij willen vervullen in het nieuwe retaillandschap, stelt Axel Groothuis, partner Eurogroup Consulting en voorzitter van de expertgroep. “Als 1-uurslevering de nieuwe standaard wordt, betekent dit dat de opslag of het vervaardigen van producten in de buurt van de consument zal plaatsvinden.”

Vier trends hebben volgens de expertgroep invloed op de supply chain in 2020. Zo is er de veeleisende consument die goederen en informatie in toenemende mate 24 uur per dag beschikbaar wil hebben. Hij wil zelf bepalen wanneer zijn aankoop wordt geleverd en het terugsturen als het niet bevalt.

Daarnaast zorgt de opkomst van moderne technologieën voor nieuwe verwachtingen op het gebied van producten, beschikbaarheid, informatie en diensten. ‘Verdere digitalisering van producten en diensten en 3D-printing veroorzaken uiteindelijk een ingrijpende verandering in veel supply chain-structuren’, aldus de expertgroep.

Verder verschuift de regelgeving van de Europese Unie in de richting van sterkere rechten voor consumenten. Zo wordt overheidsbemoeienis verwacht als leveranciers en consumenten de impact van leveringen, retouren en verpakking op het milieu niet verminderen. Tevens komt er meer aandacht voor de juiste informatievoorziening over bijvoorbeeld de herkomst van producten en ingrediënten.

De expertgroep Ecologie stelde vorige week al dat retailers door de verschuiving van offline naar online aankopen meer verantwoordelijk worden voor milieugevolgen. Zij moeten daarom volgens de expertgroep Supply Chain samenwerken met partners en consumenten om tot een meer duurzame supply chain-oplossing te komen.

Het volledige onderzoeksrapport is hier te downloaden.

Eerder: ‘Retail kan milieu-impact verminderen’

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!