Online food en discounters groeien tegen crisis in
Gepubliceerd op 13 januari 2014 om 00:00
Voor het eerst in dertig jaar hebben zowel supermarkten en horeca te maken met de gevolgen van de economische crisis. Dankzij een prijsstijging van tweeënhalf procent steeg de supermarktomzet over heel 2013 met twee procent naar 29,342 miljard euro. Foodspeciaalzaken noteerden een omzetdaling van 2,7 procent naar 7,29 miljard euro.
Consumenten eten door de economische crisis minder vaak buitenshuis. Het marktaandeel van alle out-of-home-kanalen daalde sinds oktober 2008 van 34,2 procent naar 30,7 procent. Supermarkten zagen hun marktaandeel 44,7 procent stijgen naar 51,5 procent.
Verder zijn consumenten hun keuzes voor food fundamenteel aan het veranderen, door bijvoorbeeld meer na te denken over het kopen van eten en drinken. Bovendien verwachten klanten een goede prijs-kwaliteitverhouding en transparantie in de foodsector. Ook willen ze zich betrokken voelen bij de totstandkoming van een gerecht en vindt men het steeds belangrijker dat voedsel ambachtelijk bereid wordt.
Reacties 0