Online food en discounters groeien tegen crisis in

Online foodkanalen en supermarktdiscounters winnen het meeste terrein tijdens de economische crisis. De online foodkanalen noteerden in 2013 een verkoopplus van elf procent en discounters Aldi en Lidl 3,1 procent. Het online foodkanaal is vanaf 2009 met 25,6 procent gegroeid naar 310 miljoen euro. Dat blijkt uit een rapport van het Foodservice Instituut (FSIN).

Voor het eerst in dertig jaar hebben zowel supermarkten en horeca te maken met de gevolgen van de economische crisis. Dankzij een prijsstijging van tweeënhalf procent steeg de supermarktomzet over heel 2013 met twee procent naar 29,342 miljard euro. Foodspeciaalzaken noteerden een omzetdaling van 2,7 procent naar 7,29 miljard euro.

Consumenten eten door de economische crisis minder vaak buitenshuis. Het marktaandeel van alle out-of-home-kanalen daalde sinds oktober 2008 van 34,2 procent naar 30,7 procent. Supermarkten zagen hun marktaandeel 44,7 procent stijgen naar 51,5 procent.

Verder zijn consumenten hun keuzes voor food fundamenteel aan het veranderen, door bijvoorbeeld meer na te denken over het kopen van eten en drinken. Bovendien verwachten klanten een goede prijs-kwaliteitverhouding en transparantie in de foodsector. Ook willen ze zich betrokken voelen bij de totstandkoming van een gerecht en vindt men het steeds belangrijker dat voedsel ambachtelijk bereid wordt.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!