Jumbo kijkt naar afhaalpunten langs snelweg
Gepubliceerd op 13 januari 2014 om 00:00
In Nederland is geen grote markt voor supermarktaankopen via internet, stelt Cor Molenaar, bijzonder hoogleraar e-commerce. Internet leidt tot kostenverhogingen van supermarkten, waardoor marges eroderen. “En ik zie nog niet dat klanten voor de reguliere boodschappen bereid zijn om extra te betalen.” Bovendien mist een keten online impulsaankopen die wel plaatsvinden in een fysieke supermarkt.
Supermarktketens met een webwinkel doen er volgens Molenaar goed aan om afhaalbalies in bestaande supermarkten te openen. Voor aparte afhaalpunten bijvoorbeeld langs een snelweg ziet hij geen toekomst. “Alle formules op dit vlak zijn tot nu toe mislukt. Het lijkt me niet dat je daar je geld op moet inzetten.”
Molenaar vindt het niet vreemd dat supermarktformules in ons land ten opzichte van andere landen minder actief zijn op het gebied van e-commerce. Dat heeft onder meer te maken met supermarktdichtheid in Nederland. “In vergelijking met het buitenland gaan wij in Nederland veel gemakkelijker even naar de supermarkt.” Bovendien hebben Nederlanders vaak een parttime baan. “Mensen die wat vaker thuis zijn, zien een bezoek aan de supermarkt toch ook als een sociaal uitje. Dat moet je niet onderschatten.”
Reacties 0