Discounters zijn voor consumenten het tweede aankoopkanaal voor producten binnen de categorieën personal care en household care. Na de supermarkt of drogist schaffen klanten deze producten aan bij winkelformules als Action, Op=Op Voordeelshop en Euroland. Dat concludeert onderzoeksbureau IRI in het januarinummer van RetailTrends. IRI onderzocht de verkopen in twintig categorieën in personal en household care onder twintigduizend consumenten.
Supermarkten en drogisterijen halen in de onderzochte categorieën een omzet van meer dan twee miljard euro. Bij de budgetstores ligt dat op twintig tot dertig miljoen euro. “En het einde is allerminst in zicht”, voorspelt Peter van de Lisdonk, consultant analytics & shopper knowledge bij IRI. Een kwart van de respondenten denkt dit jaar meer uit te geven bij discounters en verwacht minder te besteden in met name supermarkten, warenhuizen en parfumerieën.
Met name jongere consumenten voelen zich aangetrokken tot discountformules. Bovendien gaan ze specifiek naar deze winkels om bijvoorbeeld tandpasta of shampoo aan te schaffen. Daarmee worden de budgetstores een steeds geduchtere concurrent voor de traditionele verkoopkanalen. Prijs speelt daarbij een rol, maar ook impuls. “Veel klanten bezoeken de discounters graag vanwege het verrassende aanbod. Er zijn altijd weer nieuwe producten en dat spreekt de consument aan”, aldus Van Lisdonk.
Lees meer over de discountformules die actief zijn in Nederland en hoe A-merkfabrikanten kunnen inspelen op de opmars van budgetstores in RetailTrends 1. Het januarinummer verschijnt aan het eind van de week samen met EtailTrends 1. Klik hier voor meer informatie over een abonnement op jaarlijks elf RetailTrends en zes EtailTrends.
Discounter rukt op in personal en household care
Gepubliceerd op 13 januari 2014 om 00:00
Reacties 0