Winkelleegstand verder toegenomen

De leegstand van winkelpanden in Nederland is voor het zevende jaar op rij gegroeid. De winkelleegstand kwam in 2013 uit op 6,9 procent, een half procentpunt hoger dan een jaar eerder. Dat blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Locatus.

De leegstand is het grootst in de regio’s Zuid-Limburg (11,4 procent), Delfzijl en omgeving (10,9 procent) en Oost-Groningen (10,1 procent). De regio Groot-Amsterdam kent een leegstandspercentage van 3,9 procent.

Verder blijkt de meeste leegstand kortdurend, meldt Locatus. 44 procent van de panden staat minder dan een jaar leeg, terwijl voor 34 procent binnen drie jaar een nieuwe bestemming is gevonden. 22 procent van de winkelpanden staat langer dan drie jaar leeg. Het aantal panden dat langer dan een jaar leegstaat neemt iets af. Zo is voor 5.665 van de ruim veertienduizend panden die op 1 januari 2013 leegstonden, het afgelopen jaar een nieuwe functie gevonden.

De modebranche leverde het afgelopen jaar de meeste lege panden aan, maar vulde met vijfhonderd winkels ook de meeste panden in. Procentueel gezien liep de leegstand het hardst op bij cd/dvd-winkels, videotheken, winkels die software verkopen en reisbureaus.

Het aantal winkelmeters blijkt verder voor het eerst deze eeuw niet te zijn toegenomen. Hoewel het aantal leegstaande panden al jaren toeneemt, zorgde schaalvergroting voor een stijgend aantal winkelmeters. In 2013 is deze groei tot stilstand gekomen. Daaruit blijkt dat ‘de markt zich aanpast aan de nieuwe realiteit’, aldus Locatus.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!