De opkomst van online shoppen vraagt om de invoering van een persoonlijk ontvangerspaspoort. Daarin zijn routines en vaste voorkeuren van online shoppers vastgelegd. Dat stelt de expertgroep Delivery van Shopping2020 in zijn eindrapport, dat dinsdag is verschenen.
In 2020 bepaalt de consument niet alleen waar hij zijn pakket wil ontvangen, maar wil hij ook gekend zijn in zijn voorkeuren en routines. ‘Hij wil gemak en vrijheid’, aldus de expertgroep. Nederlandse retailers moeten daarom hun service portfolio sterk uitbreiden en sturing door de klant vereenvoudigen.
Retailers kunnen zich volgens de expertgroep onderscheiden op het gebied van prijs, verrassing, gemak, keuze, exclusiviteit of ervaring. “Delivery wordt daarbij een integraal onderdeel van een consequente shoppingervaring. Logistiek wordt marketing”, stelt directeur retail en e-commerce services Carlos Mendes Aguiar van PostNL.
Dienstverleners hebben in 2020 hun service portfolio ‘drastisch uitgebreid’, denken de experts. Zo is het normaal dat pakketjes op de besteldag en op zondag geleverd worden. Daarnaast ontstaan grote verschillen per retailconcept, doelgroep of regio. De ene partij biedt een merkpaskamer aan huis, de ander een lage kosten levering. “Consumenten gebruiken verschillende concepten en begrijpen de verschillen en prijsconsequenties”, verwacht Gert Schut, voorzitter van de expertgroep en senior vice president bij Capgemini Consulting. “Iedereen snapt dat Ryanair geen Singapore Airlines is.”
Reacties 0