Bij wijnvoordeel.nl draait het alleen om de wijn, 'voor kurkentrekkers gaan mensen maar naar Blokker'. De online wijnverkoper heeft in het supermarktkanaal een geduchte concurrent, maar weet zich te onderscheiden met uitgebreide informatie.
Dat stellen managing director Jacco Oosterhof en e-commerce manager Jan den Bakker in EtailTrends1. "Online bestellen is gemak. Zeker als je weet wat je wilt hebben." Om zo'n aankoop te kunnen doen, heeft de klant informatie nodig.
Wijnvoordeel.nl biedt dat door informatie te tonen over de smaak en afkomst van de wijnen. "Ook werken we aan de ontwikkeling van een app, waarmee we nog beter achtergrondinformatie, foto's en video's over de wijnen kunnen tonen." Die app wordt gekoppeld aan de nieuwe mobiele site van de etailer die ook in ontwikkeling is.
Wijnvoordeel.nl heeft naar eigen zeggen een zeer trouwe klantenkring, die regelmatig en in flink volume bestelt. “En dat terwijl we alleen maar wijn verkopen. Het is de kracht van herhalingsaankopen.” Oosterhof doet geen uitspraken over de omzet van de webwinkel, maar hun jaaromzet wordt in de Twinkle 100 geschat op 35 miljoen euro.
De webwinkel heeft samengewerkt met fysieke retailers, maar dat was geen succes. Met supermarktformule PLUS ontwikkelde wijnvoordeel.nl de Plus Wijnkelder, een speciale webshop in stijl van de winkelketen. “We hadden hooggespannen verwachtingen”, aldus Oosterhof. “Maar het werkte niet.” Supermarktklanten bezoeken geen webshop om daar wijn te bestellen. “Zij nemen de wijn gewoon mee vanuit de winkel.” Datzelfde merkte de webwinkel bij een samenwerking met Vomar Voordeelmarkt. In supermarkten wordt volgens e-commerce manager Jan den Bakker bovendien veel wijn op routine gekocht. “De consument heeft daar alleen etiketinformatie.”
Wijnvoordeel.nl is de Nederlandse webwinkel van Wijnvoordeel International, dat ook actief is in Duitsland, België en Zwitserland. In het dubbelinterview in EtailTrends 1 gaan managing director Jacco Oosterhof en e-commerce manager Jan den Bakker verder in op de marketingmix, bespreken ze hun tegenstanders en zien zij vergelijkingen met de modebranche.
Het januarinummer verschijnt aan het eind van de week samen met RetailTrends 1. Klik hier voor meer informatie over een abonnement op jaarlijks elf RetailTrends en zes Etailrends.
Wijnvoordeel.nl onderscheidt zich met informatie
Gepubliceerd op 14 januari 2014 om 00:00
Reacties 0