EtailTrends 1: Wijnvoordeel.nl, Wehkamp en RetailSites

EtailTrends heeft voor het jaarlijkse dossier RetailSites 192 retailers vergeleken op negen facetten van online marketing. Zo blijkt dat tweederde van alle grote gevestigde retailers hun winkels inschakelt als afhaal- of retouradres. En blijkt dat ruim een kwart tekort schiet in mail en social media.

In het uitgebreide overzicht RetailSites 2014 is van alle geïnventariseerde formules onder meer aangegeven in hoeverre zij over een webwinkel beschikken, afhalen mogelijk maken en social media en mail inzetten. Daaruit blijkt dat er zowel nieuwkomers zijn die webwinkels openen, als bestaande spelers die hun online activiteiten staken of hun deelname aan sociale netwerken reduceren.

Crosschannel is internationaal vaak een strategische prioriteit. Retailers willen profiteren van het beste van de online en fysieke wereld. Tachtig procent van de retailers ziet de on- en offline shoppende klant als een grote kans, concludeert consultant John Terra van Q&A Research Consultancy op basis van een groot internationaal onderzoek van partner Ebeltoft Group. Hij geeft drie belangrijke aandachtspunten om klanten optimaal via de verschillende kanalen te bedienen.

Wehkamp investeert zeventig tot tachtig miljoen euro in een geautomatiseerd orderpicksysteem, dat het hart vormt van het nieuwe distributiecentrum in Zwolle. In gesprek met Marcel te Lindert gaat programmadirecteur Andries van Daalen in op de inrichting van het dc. “We hebben alle kosten van de verschillende oplossingen zorgvuldig tegen elkaar afgewogen, en alles automatiseren bleek het meest rendabel te zijn.”

Twitter is van alle online media de belangrijkste nieuwsversterker voor Nederlandse retailers. Dat blijkt uit de buzz-benchmark onder 192 retailmerken, dat met behulp van Brandwatch.com is gemaakt. Twitter neemt ongeveer tweederde van alle online vermeldingen voor zijn rekening, terwijl Facebook en forums goed zijn voor elk tien procent en nieuwsmedia voor zes procent. In EtailTrends 1 een inzicht in welke winkelketens de beste aandachttrekkers zijn.

Wijnvoordeel.nl doet niets vanuit de onderbuik. Alle nieuwe ideeën worden aan de hand van een harde fact based-aanpak van e-commerce en e-marketing eerst getest. Dat zeggen managing director Jacco Oosterhof en e-commerce manager Jan den Bakker in gesprek met Pascal Kuipers. De combinatie met een passie voor wijn ‘creëert een moeilijk te verslaan model’, aldus Oosterhof. Mocht Amazon morgen een miljard investeren in prijskortingen voor wijn, dan kan wijnvoordeel.nl daar niet in mee. “Maar wij hebben wel de contacten. Met onze leveranciers, de vervoerders en uiteraard met onze klanten.”

Dit jaar wil Superdirect.com vijftien afhaalpunten hebben geopend in ons land. Eind september 2013 opende het eerste onbemande pick-up point, de tweede is nu in aanbouw. “Afhalen raakt ingeburgerd”, stellen initiatiefnemers Peter Pompen en Henk Niemansverdriet tegenover Hanneke van Bladel. Als voorbeeld wijzen ze naar Frankrijk, waar een op de vijf consumenten gebruik maakt van afhaalpunten. In Nederland ligt dat percentage over vijf jaar op vijf tot tien procent, denkt Pompen. “We willen het concept snel uitrollen. Als wij het niet doen, doet een ander het.”

Goede data kan heel snel veranderen in slechte data, bijvoorbeeld als klanten zich ergeren aan al te frequente mails. Die waarschuwing geeft voormalig vice-president customer marketing Gregg Aamoth van de Amerikaanse warenhuisketen Macy’s. Retailers moeten daarom terughoudend zijn in het gebruik van informatie. In gesprek met Marcel te Lindert gaat hij in op de waarde van informatie met de grootste waarde: small data.

Ook in EtailTrends 1:
- De vaste rubrieken Upgrade en Newsfeed
- Vijf vragen aan Ria Struijk, beheeder van de Action-fanpage op Facebook.

EtailTrends 1 is samen met het januarinummer van RetailTrends verschenen. Voor een abonnement op jaarlijks elf keer RetailTrends en zes edities EtailTrends, klik hier.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!