Het aandeel online aankopen dat wordt gedaan na een bezoek aan de fysieke winkel is afgenomen. Waar in 2012 ongeveer de helft van alle online aankopen volgden na showrooming, is dat percentage het afgelopen jaar gedaald tot dertig procent. Dat lijkt uit onderzoek van technologieconcern IBM onder ruim dertigduizend consumenten uit zestien landen.
“Mensen kopen steeds sneller iets direct online, in plaats van dat ze eerst naar de winkel gaan”, verklaart Jill Puleri van IBM. Het aantal consumenten dat gebruikmaakte van showrooming steeg nog wel licht van zes naar acht procent.
Het kleinere aandeel van online aankopen als gevolg van showrooming komt volgens Puleri onder meer omdat fysieke retailers het fenomeen proberen te voorkomen door hun winkels aantrekkelijker te maken, betere service te bieden en klanten te trekken met het weggeven van producten. Belangrijker is volgens haar dat traditionele retailers hun fysieke en online kanalen beter op elkaar af hebben gestemd. Zo zijn de prijzen en producten op beide platforms van steeds meer winkels gelijk naar de wens van consumenten.
27 procent van de consumenten laat weten hun laatste aankoop online te hebben verricht, tegenover veertien procent vorig jaar. Het aandeel consumenten dat zijn laatste aankoop in een fysieke winkel heeft gedaan daalde juist van 85 naar 72 procent.
Reacties 0