Fysieke retailers kunnen een deel van hun marktpositie op webwinkels alleen heroveren als zij nieuwe digitale ontwikkelingen slim integreren op de winkelvloer. In 2020 bezoekt de consument namelijk alleen nog echte omnichannel retailers die in hun fysieke winkels het beste van het web te brengen en andersom. Een naadloze integratie van de verschillende kanalen is dus cruciaal, stelt de expertgroep Selection van Shopping2020 in zijn eindrapport dat vandaag verschijnt.
Shoppers zullen steeds meer maatwerk, relevante en accurate informatie van de winkelier eisen, voorspelt Jerry Stam, voorzitter van de expertgroep. Bovendien moeten hulpmiddelen als instore navigatie-apps voor looproutes, wearable devices en interactieve spiegels de consument ondersteunen in zijn aankoopproces. “We zien nu al enkele succesvolle retailers die steeds beter inspelen op de wensen van hun klanten. Ze leggen daarmee de lat voor hun concurrenten voortdurend hoger”, aldus Stam.
De onderzoekers onderscheiden vier klantprofielen, met elk een eigen customer journey en beschrijven hoe zo´n klantprofiel in 2020 benaderd kan worden. De gepassioneerde shopper leest bijvoorbeeld blogs om de nieuwste winkels te vinden. Fysieke winkeliers kunnen deze consument een goede omnichannelervaring bieden door onder meer op hun website de mogelijkheid voor het maken van verlanglijstjes te bieden, evenals links naar hun social mediatools als Facebook en Pinterest. Burberry is een retailer die deze omnichannelaanpak volgens de researchers steeds verder in de fashionretail integreert.
Het volledige onderzoeksrapport is hier gratis te downloaden.
Reacties 0