De Nederlandse consument heeft vorig jaar vaker gepind dan ooit. Het aantal pinbetalingen bereikte in 2013 met 2,660 miljard transacties opnieuw een record. Ten opzichte van een jaar eerder was dit een stijging van 7,5 procent.
Horecabedrijven zijn met een groei van bijna 25 procent een van de grootste stijgers. Consumenten kunnen bij steeds meer kleinere horecagelegenheden als cafés, cafetaria’s, lunchrooms en ijssalons hun pinpas gebruiken. In totaal werd in de horeca meer dan 190 miljoen keer gepind.
In het bedragssegment van nul tot tien euro viel de sterkste groei te noteren. Binnen deze categorie steeg het aantal pinbetalingen het afgelopen jaar met 16,6 procent tot een totaal van ruim 907 miljoen. Dit is goed voor meer dan een derde van alle pintransacties.
Hoewel de meeste Nederlanders denken dat ze kleinere zaken een plezier doen met cash is het tegendeel waar. Minder contant geld maakt winkeliers minder aantrekkelijk als doelwit voor overvallen. Daarnaast zijn pintransacties veel sneller en gemakkelijker dan betalen met contant geld. Met de campagne “Pinnen, ja graag” hebben ondernemers deze boodschap vorig jaar onder de aandacht gebracht.
Recordaantal pinbetalingen in 2013
Gepubliceerd op 16 januari 2014 om 00:00
Reacties 0