‘Retail in 2015 weer in de plus’

De Nederlandse detailhandelsverkopen nemen in 2015 voor het eerst sinds de economische crisis weer toe. Na een volumedaling van twee procent in 2014, groeit de retail een jaar later met een half procent. Dat stelt ABN AMRO in zijn rapport Sectorprognoses 2014-2015, dat vrijdag is verschenen.

Dat de retail het in 2014 nog zwaar heeft, komt doordat de particuliere consumptie ook dit jaar nog afneemt met 0,9 procent. Daarnaast wordt de sector ‘geplaagd door structurele factoren, zoals overbewinkeling en de opkomst van online spelers’, stelt de bank. Foodretailers kunnen net als eerdere jaren een beter jaar verwachten dan non-foodretailers.

In 2015 profiteert de Nederlandse detailhandel van de consument die ‘voorzichtig weer meer gaat besteden’. Hoewel het beschikbare inkomen dit jaar waarschijnlijk alweer toeneemt, zullen huishoudens volgens de bank eerst hun financiële positie verder op orde willen brengen. De groei van de particuliere consumptie komt in 2015 naar verwachting van ABN AMRO uit op 0,3 procent.

De ABN AMRO Sectorprognoses 2014-2015 zijn hier te downloaden.

Eerder: 'Omzetkrimp retail valt lager uit'

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!