'Retailer moet efficiënter met personeel omgaan'

Als winkels efficiënter moeten worden, zullen retailers ook efficiënter met medewerkers om moeten gaan. Zo moet personeel een flexibele rol in de winkel krijgen, door bijvoorbeeld ook online orders af te handelen. Dat zegt consultant Henk Gianotten in RetailTrends 1, naar aanleiding van zijn onderzoek naar de toepassing van human capital management in de handel voor het Kenniscentrum Handel.

Om flexibel ingezet te worden moeten werknemers wel het ‘samenspel tussen het offline en online kanaal begrijpen’, stelt Gianotten. Zodoende is kennis van nieuwe technologieën een essentiële eigenschap van huidig personeel. Ze dienen onder meer te kunnen multitasken, als ze worden uitgerust met een tablet. “Medewerkers van Media Markt bijvoorbeeld moeten over dezelfde informatie kunnen beschikken als de zestig procent van de klanten die voor zijn winkelbezoek het internet raadpleegt.” Die klanten weten volgens hem namelijk precies ‘wat hij voor welke prijs bij een ander kan kopen.’

Retailers hebben volgens Gianotten de mond vol van de toekomstige rol van gastheerschap en beleving in de winkels, maar kijken daarbij niet naar wat dat concreet voor de eigen zaak betekent. De tijd dat winkelketens hun kop in het zand konden steken, is inmiddels echter voorbij, stelt hij. “Het belang van heldere keuzes maken, doelen stellen en dat doorvertalen naar de werkvloer is groter dan ooit."

Gianotten gaat samen met algemeen directeur Peter Cras van Kenniscentrum Handel in het januarinummer van RetailTrends dieper in op de toepassing van human capital management in de retail. Zo geven zij aan hoe medewerkers de gewenste merkidentiteit kunnen uitdragen en nemen ze de gevolgen van de strategiewijziging van de Bijenkorf onder de loep. Klik hier voor meer informatie over jaarlijks elf RetailTrends en zes EtailTrends.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!