Steeds minder consumenten maken gebruik van de mogelijkheid om op koopavond te winkelen. Ruim een derde van de Nederlandse consumenten bezoekt minder koopavonden dan een jaar eerder. Ten opzichte van vijf jaar geleden ligt dat aandeel zelfs op 51 procent. Dat blijkt uit een onderzoek van I&O Research onder bijna drieduizend consumenten.
Slechts zeven procent van de ondervraagden zegt vaker gebruik te maken van de mogelijkheid om in de avond te winkelen dan vorig jaar. In totaal bezoekt nog 81 procent van de consumenten wel eens een koopavond, die voornamelijk op donderdag- en vrijdagavond gehouden wordt. Tweederde van de consumenten doet dat echter minder dan een keer per maand.
De consument schaft op een koopavond het vaakst levensmiddelen aan, op enige afstand gevolgd door kleding. De koopavond wordt volgens I&O Research dus niet alleen gebruikt om recreatief te winkelen, ‘maar ook of misschien wel in toenemende mate om boodschappen te doen’. Daarbij geeft de consument de vrijdag (41 procent) de voorkeur boven de donderdag (negentien procent).
Jongeren blijken het meest gehecht aan koopavonden. Zo zegt een meerderheid (56 procent) van de ondervraagden tot 35 jaar de extra koopavond belangrijk te vinden. Maar hoe ouder de consument, hoe lager dat percentage ligt. De doorzettende vergrijzing kan volgens het onderzoeksbureau daarom het draagvlak voor een doordeweekse avondopstelling van winkels verder onder druk zetten.
Reacties 0