Ahold gaat in België een forse omzetgroei laten zien. Dat voorspelt Rabobank-analist Patrick Roquas in De Financiële Telegraaf. De uitbreiding in België verloopt volgens hem boven verwachting. “Albert Heijn verkoopt daar Belgische kwaliteit voor Hollandse prijzen en is daar vrijwel de goedkoopste keten.” Dat heeft te maken met inkoopvoordelen en een hogere efficiëntie. AH behaalt er een hogere omzet per vierkante meter dan in Nederland, stelt Roquas.
AH zal bij onze zuiderburen jaarlijks vijftien tot twintig winkels openen, voorziet hij. In 2016 zou de supermarktketen er een marktaandeel van drie procent behalen.
Moederconcern Ahold zal volgens Roquas ook profiteren van de expansie in internetverkopen. De online omzet in Nederland inclusief bol.com zal in 2016 met circa honderd afhaalpunten goed zijn voor anderhalf miljard euro. Aan het einde van dit jaar zal Albert Heijn er al zestig hebben, voorspelt hij.
Supermarktketen AH heeft in 2013 naar verwachting in Nederland marktaandeel ingeleverd, met name door de opkomst van discounter Lidl. De Nederlandse omzet steeg in het vierde kwartaal van vorig jaar met 0,7 procent naar 2,7 miljard euro. Die groei wordt voornamelijk veroorzaakt door ‘sterke resultaten’ van zowel albert.nl als bol.com, maakte het retailconcern vorige week bekend. Daarnaast werden dertig nieuwe winkels geopend. De identieke omzet in Nederland liep met een procent terug.
Eerder:
Ahold ziet kwartaalomzet dalen
‘Ahold gaat stevig groeien in België’
Gepubliceerd op 21 januari 2014 om 00:00
Reacties 0