Webwinkeliers die alleen inzetten op ‘prijsje, plaatje, product’ gaan het niet redden. De focus van Fonq.nl verschuift daarom van ‘functional naar emotional commerce’. Dat vertelt ceo Patrick Kerssemakers op de Webwinkel Vakdagen.
Weinig consumenten kopen meubels direct online, stelt hij. Met het toevoegen van emotie kan het aankoopproces volgens hem worden versneld. In de toekomst ziet hij daarvoor een rol weggelegd voor augmented reality, waarbij de klant de meubels thuis digitaal tot leven kan laten komen. Zo heeft hij de wens om zelf een app uit te brengen, die dat mogelijk maakt. “Is het niet dit jaar, dan volgend jaar.”
Fonq.nl is met verschillende initiatieven gestart om de ‘engagement’ onder bezoekers te verhogen. Zo beschikt de Nederlandse etailer over een viermansredactie die de webshop met verschillende content moet verrijken. Verder is fonqy favorites gelanceerd, een inspiratiemail met een selectie van originele producten. “Een voordeelmail levert op korte termijn geld op”, weet Kerssemakers. “Maar een inspiratiemail zorgt voor meer engagement, waardoor het op termijn juist meer geld oplevert.”
Met die gedachte investeert Fonq.nl nu ook in de ontwikkeling van zijn social media kanalen. Verder wil het de klant verrassen bij het uitpakmoment, door de ‘full color box’ te vullen met onder meer een catalogus. “De cover daarvan wordt gesierd door mijn vrouw”, vertelt Kerssemakers. “Door ons eigen gezicht te laten zien willen we vertrouwen bij de klant creëeren.”
Reacties 0