De oorzaak van teruglopende retailverkopen ligt niet bij de groei van online en overbewinkeling, maar bij het achterblijven van de particuliere consumptie. Sinds midden 2008 zijn de bestedingen in ons land afgenomen, terwijl er in de eurozone nog sprake is van een kleine stijging. Dat blijkt uit het rapport 'Focus op consumptie', dat ABN AMRO vrijdag heeft gepubliceerd.
Tussen 2000 en 2013 is de consumptie volgens de bank cumulatief ‘naar schatting maar met 4,5 procent toegenomen’. Dat is beduidend minder dan de 10,5 procent in de eurozone als geheel. Dat de consumptie in ons land terug is gelopen, is volgens ABN AMRO niet heel gek. Zo is het beschikbaar inkomen van huishoudens de afgelopen vijf jaar met zes procent gedaald.
Andere oorzaken zijn negatieve vermogenseffecten, zoals dalende huurprijzen en aandelenkoersen. De vermogens van gezinnen zitten vast in vorderingen of een eigen huis en zijn daardoor volgens de bank ‘niet meer liquide geworden’. Verder blijkt ook het aandeel vaste lasten de afgelopen vijf jaar cumulatief met twaalf procent te zijn toegenomen.
De krimp van het beschikbaar inkomen en de groeiende particuliere schulden hebben tot gevolg dat huishoudens eerst orde op zaken willen stellen. ‘Veel huishoudens wenden toch al schaarse middelen deels aan om schulden te reduceren, waardoor er nog minder ruimte voor overige bestedingen overblijft’, concludeert de bank. Een herstel van de consumptie volgt volgens ABN AMRO pas in 2015, waardoor dan ook ruimte is voor een positieve volumeontwikkeling in de retail van een half procent.
Er zijn volgens ABN AMRO twee opties met betrekking tot de consumptiekrimp. De eerste is niets doen en de economie ‘uit te laten zieken’. De tweede optie is het inschakelen van (overheids)beleid om het op orde brengen van de balans van huishoudens actief te versnellen. Een impuls voor de koopkracht van consumenten zal namelijk een direct effect hebben op de detailhandelssector.
Eerder: 'Retail in 2015 weer in de plus'
Reacties 0