Door afhaalpunten tussen winkels te vestigen kan internetverkoop het winkelgebied stimuleren. Aangezien consumenten kunnen besluiten om ook andere winkels binnen te lopen, worden afhaalpunten de nieuwe publiekstrekkers voor centrumgebieden die kampen met afnemende bezoekersaantallen en structurele leegstand. Die conclusie trekt Droogh Trommelen en Partners (DTNP) in een onderzoek naar de effecten van online shoppen op de behoefte aan winkeloppervlak, in opdracht van de provincies Zuid-Holland, Noord-Holland en Drenthe.
'De noodzaak voor het maken van keuzes in de detailhandelsstructuur en de urgentie om in te zetten op een beperkt aantal centrumgebieden is nu groter dan ooit', luidt het rapport. Gemeenten moeten om de leefbaarheid te behouden in hun structuurvisie bepalen welke winkelgebieden kansrijk en welke kwetsbaar zijn. Voor die laatste categorie kunnen bijvoorbeeld strategieën worden bepaald voor alternatieve invullingen, zoals maatschappelijke functies of wonen.
Voor internetwinkels die alleen online contact met hun klanten hebben, hoeft in het detailhandelsbeleid niets geregeld te worden. Wel van belang zijn afhaalpunten, die volgens DNTP 'niet wezenlijk anders zijn dan een gewone winkel' en waarvoor afzonderlijke regels niet nodig zijn. 'Waar winkels mogen, mogen afhaalpunten, waar winkels niet mogen, mogen afhaalpunten ook niet', aldus het adviesbureau.
Door de opkomst van online winkelen neemt de behoefte aan winkeloppervlak met vier tot negen procent af. Voor het inschatten van de effecten van internet hierop heeft het adviesbureau een branchespecifiek effectenmodel ontwikkeld. Daarbij is gebruikgemaakt van beschikbare prognoses over de ontwikkeling van het online marktaandeel per branchegroep. Aangenomen is dat een toename van het online marktaandeel met een procent leidt tot 0,75 procent minder behoefte aan winkelvloeroppervlak. Voor de berekening van de afname in de behoefte aan winkeloppervlak heeft DTNP alleen de directe gevolgen van internetaankopen meegenomen. Andere trends, zoals wijzigende vestigingsstrategieën, leiden volgens het bureau nog ‘tot een aanvullende afname’.
De effecten van een groeiend online marktaandeel blijken vooral groot in branchegroepen als bruin- en witgoed, sport, hobby, spel en media en mode. Daarnaast worden volgens DTNP vooral hoofdwinkelgebieden, kleine winkelgebieden en grote kernverzorgde centra getroffen door de opkomst van online shoppen. De beleidsmatige aandacht van overheden moet dan ook vooral op die gebieden gericht worden, adviseert het bureau.
Reacties 0