Bijna een op de drie webwinkeliers heeft nog nooit winst gemaakt. Dat concludeert de expertgroep Online Ondernemen van Shopping2020, dat vandaag het eindrapport presenteert. De expertgroep baseert zijn resultaten op een enquête onder vijfhonderd webwinkeliers.
De onderzoekers schetsen vier typen webwinkeliers. Zo gaf 34 procent van de zogeheten ‘spare time’ ondernemers die een webwinkel runnen naast een fulltime baan of studie aan nooit winst te hebben gemaakt. Van de parttime webondernemers die naast de webshop parttime in loondienst werken of voor een gezin zorgen, heeft 38 procent nooit een euro verdiend. Fulltime ondernemers en webshops met twee eigenaren doen het beter. Bij hen heeft respectievelijk vijftien en twintig procent nooit winst gemaakt.
Voor veel mensen is een webwinkel ‘een uit de hand gelopen hobby’ of bijverdienste naast een baan in loondienst, studie of de zorg voor een gezin, stelt Stanja Mau-Sjoe, strategy en marketing manager van Marktplaats Zakelijk en gastvrouw van de expertgroep. “Winstgevendheid is vaak niet het hoogste doel.”
Bijna de helft (49 procent) van de ondervraagde ondernemers boekte in 2012 minder dan tienduizend euro omzet. Van de zogenoemde spare time en parttime webondernemers gold dat voor respectievelijk 65 en 61 procent. De fulltime webwinkeliers en die met twee eigenaren behaalden betere resultaten. Circa een kwart realiseerde een jaaromzet van meer dan honderdduizend euro. Voor slechts achttien procent van de online ondernemers leverde de webshop sinds de oprichting minimaal een modaal inkomen op. Desondanks denken veel webwinkeliers positief over de toekomst. Meer dan de helft (51 procent) acht de kans groot tot zeer groot dat hun onderneming in 2020 nog bestaat.
Vooral webwinkeliers jonger dan drie jaar zijn niet winstgevend. “Het is dan ook niet verwonderlijk dat een groot aantal het binnen vier jaar voor gezien houdt”, zegt Jesse Weltevreden, lector online ondernemen van de Hogeschool van Amsterdam en voorzitter van de expertgroep.
Het vergroten van de winst is voor webwinkeliers de belangrijkste strategische uitdaging tussen 2014 en 2020. Op de gebieden van marketing en sales is de vindbaarheid van de webshop op internet de grootste uitdaging. Op operationeel niveau is dat het (her)ontwikkelen van de website.
Daarnaast pleit de expertgroep voor ondersteuning vanuit brancheorganisaties bij het vergroten van de algemene ondernemersvaardigheden en marketing- en verkoopvaardigheden. Ook kunnen brancheorganisaties helpen bij het vinden van nieuwe leveranciers, markten en verkoopkanalen. Tevens is ondersteuning bij het gebruik van fiscale en stimuleringsregelingen en het implementeren van nieuwe wet- en regelgeving noodzakelijk.
Eenderde van webshops niet profijtelijk
Gepubliceerd op 27 januari 2014 om 00:00
Reacties 0