'Contactloze betalingen vooral onder 25 euro'

Consumenten betalen voornamelijk met hun mobiel bij lage bedragen en in grote supermarkten, warenhuizen en stationswinkels. Die conclusie trekken ABN AMRO, ING en Rabobank na de evaluatie van de pilot in Leiden met contactloos betalen. Zowel de consumenten als ondernemers zijn volgens de banken positief over mobiel betalen.

92 procent van alle transacties vonden plaats bij een bedrag onder de 25 euro. Snelheid, gemak en het bij de hand hebben van de telefoon zijn de belangrijkste redenen om dan contactloos te betalen. Tweederde van de deelnemende consumenten blijkt daarbij geen gebruik te maken van een pincode. 78 procent gaf aan mobiel betalen aan te raden aan anderen.

Ondernemers noemen snelheid als belangrijkste meerwaarde van contactloos betalen. Uit een onderzoek naar de transactiesnelheid blijkt een mobiele betaling zeven seconden (veertig procent) sneller te zijn dan een betaling met contant geld of een betaalpas. Daarnaast geven de ondernemers aan dat mobiel betalen de winkel een positieve uitstraling geeft, maar dat het eveneens technische problemen kan opleveren.

De Leidse proef ging in september vorig jaar van start. Circa duizend consumenten konden de afgelopen maanden bij 180 winkeliers en horecagelegenheden met hun mobiel betalen. Gemiddeld werden tweeduizend betalingen per week verricht, voor een bedrag van ongeveer twintigduizend euro.

De deelnemende banken hebben aangekondigd dit jaar de mogelijkheden tot contactloze betalingen verder uit te rollen. Zo lanceert Rabobank in het tweede kwartaal een eigen mobiele portemonnee.

Lees ook: Rabobank lanceert eigen mobiele portemonnee

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!