Nederlandse online consumenten geven gemiddeld zeventien euro meer uit over de grens dan buitenlanders in ons land. Waar Nederlanders steeds meer in het buitenland kopen, valt het aantal buitenlandse kopers bij Nederlandse webshops juist tegen. Dat concluderen OC&C Strategy Consultants en Google uit onderzoek onder 1500 webwinkels in Nederland, Duitsland, Frankrijk, Scandinavië, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten.
Het verschil wordt veroorzaakt doordat grote Nederlandse webshops niet in het buitenland actief zijn, stelt OC&C-partner Marc van der Goot. Zo hebben Wehkamp, bol.com en Coolblue alleen Nederlandstalige webshops en investeren ze niet in lokale betalingssystemen, bezorging of assortimenten.
Ook winkelketens trekken met hun webshop weinig buitenlandse klanten. C&A vormt de enige uitzondering die buitenlandse consumenten weten te vinden. Daarnaast trekken merken als Bugaboo, Scotch & Soda, Gaastra of G-Star een internationaal publiek.
Nederlandse webwinkeliers hebben volgens Van der Goot de beste groeikansen in kleinere landen als België, Oostenrijk, Polen en in Scandinavië. Hoewel grensoverschrijdend starten volgens hem online makkelijker is dan offline, zijn webwinkeliers al wel aan de late kant. Het is namelijk een stuk duurder om nog een plek te bemachtigen tussen grote spelers als Zalando en Amazon, stelt Van der Goot.
In 58 procent van de gevallen zocht de consument in de onderzochte markten naar internationale webwinkels. Inmiddels bestaat acht procent (achttien miljard euro) van de totale omzet uit export naar andere landen. Dat aandeel groeit volgens OC&C tot 2020 naar achttien procent en honderd miljard euro.
Reacties 0