De belangen van franchisenemers moeten beter worden beschermd door specifieke franchisewet- en regelgeving. Franchisenemers zijn namelijk steeds vaker de dupe van slechte communicatie, onduidelijke afspraken en machtsmisbruik. Dat stelt het Vakcentrum, brancheorganisatie voor zelfstandig detaillisten tegenover Het Financieele Dagblad.
De vereniging inventariseerde klachten van leden en stelde naar aanleiding daarvan een intern rapport op waarin 42 zaken worden belicht waar ‘een of meerdere ondernemers’ mee te maken hebben.
Een franchisenemer die eigenaar is van het pand waarin zijn winkel gevestigd is, wordt bijvoorbeeld verplicht de ruimte te verhuren aan de franchisegever. Alleen dan komt hij in aanmerking voor een verlengde franchiseovereenkomst. “Dat is misbruik van de macht”, aldus Patricia Hoogstraaten, directeur van het Vakcentrum.
Een supermarktfranchisenemer die anoniem wil blijven, stelt daarnaast in het FD dat zijn franchisegever in strijd met het contract handelt. “Ik ben met mijn franchisegever een exclusief marktgebied overeen gekomen. De franchisegever kaapt echter doodleuk omzet bij mij weg door mijn klanten actief te benaderen met e-commerceaanbiedingen.” De franchisenemer mag zelf geen online verkoop starten.
De Nederlandse Franchise Vereniging (NFV) vindt het rapport van het Vakcentrum ‘eenzijdig’. “Er zijn dertigduizend franchisewinkels in Nederland. Dan is er altijd wel ergens een probleem”, zegt directeur Romana Engeman. Het Vakcentrum negeert volgens haar de voordelen van het franchisemodel. “Ondernemen in franchiseverband groeit nog altijd enorm en franchisers presteren beter dan winkels in filiaalverband en zelfstandig ondernemers met een formule.”
Nieuwe wetgeving is volgens NFV niet nodig, omdat er al een Europese gedragscode voor franchisers. “Als die wordt nageleefd door alle betrokkenen, is het prima.” Die code levert de franchisenemers echter niets op, stelt Hoogstraten van het Vakcentrum. “Het is een code voor franchisegévers. Bovendien is er nul komma nul controle op naleving.”
Op dit moment loopt een conflict tussen Albert Heijn en een aantal franchisenemers. Zij weigeren de goederenfactuur van week 51 te betalen aan AH. Het concern brengt hen ten onrechte kosten voor de financiering van de voorraad in rekening, stellen zij. Tussen HEMA en een aantal franchisers is een langslepend conflict gaande over onder meer de prijs die zij moeten betalen voor brood, gebak en marketingkosten.
Eerder:
Franchisers weigeren AH nog steeds te betalen
HEMA overhoop met franchisenemers
'Franchisenemers vaker dupe van machtsmisbruik'
Gepubliceerd op 30 januari 2014 om 00:00
Reacties 0