Ruim vijfduizend verkopers bieden hun handgemaakte producten aan op DaWanda.nl. Een aantal dat anderhalf jaar na de lancering nog altijd groeiende is. Dat laat ceo Claudia Helming van de ‘Marktplaats voor handgemaakt design’ weten aan RetailNews.
DaWanda is in ons land relatief kleiner dan in landen als Duitsland, Frankrijk en Polen, vertelt Helming. “Dat was ingecalculeerd. Nederland was bij onze entree namelijk al een ontwikkelde markt.” Desondanks is ze erg tevreden met de resultaten. “De conversie ligt bijvoorbeeld erg hoog.”
De Duitse speler heeft verder grote plannen om het verkopen van producten te vereenvoudigen, stelt zij. Zo lanceerde DaWanda onlangs een vernieuwde website en wordt het toevoegen van een nieuw product makkelijker gemaakt. “Daardoor zijn verkopers bijvoorbeeld minder tijd kwijt aan het toevoegen van foto’s en bijschriften”, zegt Helming. Verkopers krijgen daarnaast toegang tot meer statistische gegevens. De nieuwe mogelijkheden worden dit jaar beschikbaar voor alle ruim 230.000 aangesloten verkopers.
Ook voor de consument staan er volgens haar veranderingen te wachten. Waar bezoekers nu unieke producten kunnen vinden via de zoekbalk en inspiratiepagina’s, wil DaWanda ook persoonlijke aanbevelingen introduceren. Daarvoor maakt het gebruik van gebruikersprofielen, geeft zij aan. “Wij proberen daarmee straks de consument producten aan te bieden die het beste passen bij hun persoonlijke smaak en stijl”, aldus Helming.
Op DaWanda kunnen zowel professionals als hobbyisten hun producten verkopen. Het platform zelf krijgt vijf procent van elke transactie. “De grootste verkoper is goed voor een omzet van meer dan een miljoen euro”, geeft de ceo aan. Om verder te groeien wil DaWanda meer verkopers aantrekken, bijvoorbeeld door verkopers op verschillende markten te benaderen.
Het openen van meer fysieke winkels is nog geen optie. DaWanda beschikt momenteel over een vestiging in Berlijn, maar Nederland hoeft volgens Helming voorlopig geen filiaal te verwachten. “Op den duur wil ik winkels openen in meerdere hoofdsteden, maar dit jaar heeft online onze prioriteit.”
Reacties 0