Schott NYC transformeert tot moderne retailer

Schott NYC is in zijn honderdjarige bestaan geëvolueerd van een productiegerichte groothandel naar een moderne direct-to-consumer retailer. Zo startte het modelabel in 2002 met online verkoop en ging afgelopen najaar de eerste winkel sinds de jaren veertig van vorige eeuw open.

Waar Amerikaanse kledingmerken als Hollister een complete voorgeschiedenis verzinnen om authenticiteit uit te stralen, heeft Schott NYC de merkbeleving waar andere merken naar streven. Dat is bereikt door een strikte focus op productie. Grondlegger Irving Schott ontwierp in 1928 de eerste leren motorjas, waarna snel bomber jackets volgden. Ook de leren jassen van James Dean, Easy Rider, The Ramones en Bruce Springsteen kwamen allemaal van Schott NYC.

Schott NYC heeft echter zijn flexibiliteit moeten vergroten om concurrerend te blijven, zegt topman Jason Schott. Zo is het personeel getraind om een heleboel verschillende jassen te maken. “Ontwerpen die we twintig jaar geleden nog konden weigeren te maken”, stelt hij.

De laatste tien jaar is Schott NYC uitgegroeid tot een lifestylemerk. De eigen winkel dwingt het label ook na te denken over wat consumenten het hele jaar door willen, zegt Jason Schott. Waar in Europa en Japan al volledige kledingcollecties zijn gelanceerd, probeert het label de achterstand in de Verenigde Staten nu in te halen.

Online wil Schott NYC proberen de relatie met klanten te versterken via social media kanalen. “We willen onze retailpartners niet elimineren, maar er valt veel te winnen met die direct-to-consumer beleving”, aldus de topman.

In RetailTrends 1 een formuleverhaal over het honderd jaar oude familiebedrijf uit New York. Daarin wordt dieper ingegaan op de geschiedenis van het merk en de transformatie van traditionele groothandel naar moderne retailer. Klik hier voor meer informatie over een abonnement op RetailTrends.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!