Dat consumenten steeds meer fotograferen met hun smartphone of tablets zal uiteindelijk leiden tot een grotere belangstelling voor betere fotocamera’s. Een jonge generatie van toekomstige klanten leert met de devices namelijk spelenderwijs foto’s maken en delen. Dat verwachten Jeroen Klein van Foto Klein en Ben Cornelisse van Kamera Express.
Bovendien groeit de behoefte aan goede foto-apparatuur voor het vastleggen van beelden met een blijvende herinneringswaarde, zoals vakanties. “Voor snapshots pakt iedereen tegenwoordig de smartphone. Voor bijzondere gebeurtenissen zien we juist een toename in de verkoop van de betere camera’s”, zegt Cornelisse tegen NUzakelijk.
De hedendaagse klant wil bovendien meer beleving rond de fotografie. “Die hobby mag geld kosten”, aldus Cornelisse. Hobbyfotografen en semi-professionals zijn volgens hem bereid om jaarlijks tussen de duizend en drieduizend euro uit te geven aan foto-apparatuur. “Dat zien we in onze winkels, want we noteerden vorig jaar een groei van elf procent.”
De vraag naar compact camera’s in de prijsklasse tot 150 euro is de afgelopen drie jaar echter bijna gehalveerd, stelt Klein. Hij signaleert een marktverschuiving. “In het hogere segment worden juist meer camera’s verkocht.” Cornelisse beaamt dat de onderkant van de markt wegzakt. “Maar we krijgen er beter betalende klanten voor terug.”
Dagelijks worden wereldwijd circa 350 miljoen foto’s op Facebook geplaatst. Met de meeste hedendaagse camera’s kunnen foto’s via draadloos internet geplaatst en gedeeld worden op social media. “Dat was een ontbrekende schakel die in de nieuwe generatie vrijwel volledig is ingebouwd”, aldus Klein.
Eerder:
Klein overleeft door onvoorwaardelijke flexibiliteit
'Smartphones en tablets goed voor fotobranche'
Gepubliceerd op 30 januari 2014 om 00:00
Reacties 0