Albert Heijn kan gemakkelijk extra procentpunten marktaandeel winnen als de supermarktketen zijn franchisenemers meer ruimte geeft. Dat zegt supermarktexpert Gerard Rutte in de Financiële Telegraaf.
De franchisers mogen bijvoorbeeld geen verse pizza’s verkopen. “Het gekke is dat alles wat een ondernemer doet en omzet, gewoon door de kassa gaat. En het hoofdkantoor krijgt daar gewoon zijn deel van.” Zaandam verdient dus altijd, concludeert Rutte.
Op dit moment is een conflict gaande tussen AH en een aantal franchisers. Meer dan driekwart van de franchisers heeft de goederenfactuur over week 51 nog niet volledig betaald aan het hoofdconcern. Het concern brengt hen namelijk ten onrechte kosten in rekening, stellen zij. Door de betaalweigering loopt AH miljoenen mis.
Rutte wijt de stroeve verstandhouding aan een slechte onderlinge samenwerking. “Albert Heijn wil graag grip houden. Op het hoofdkantoor willen ze dat alle winkels hetzelfde zijn. Maar de ondernemers weten vaak veel beter hoe ze moeten opereren dan de filiaalchefs.”
Eerder:
Franchisers weigeren AH nog steeds te betalen
Franchisers in de clinch met AH
'AH moet teugels meer laten vieren'
Gepubliceerd op 31 januari 2014 om 00:00
Reacties 0