Door Chantal van Gool, senior manager bij IG&H Consulting.
In de retail willen we veel van elkaar leren. We gaan voortdurend op offline en online winkelsafari om inspiratie op te doen, de concurrentie in te schatten en wellicht ook stiekem wat ideeën te pikken. Sommigen gaan al een stap verder en durven openlijk de samenwerking op te zoeken: Samsung opent winkels in Phone House en Saturn opent winkels in de Bijenkorf. Maar hoe vaak zijn we bereid om écht open en eerlijk met elkaar te praten? Heeft u wel eens uw collega-retailers goed kunnen bekijken? En beter nog, dan niet alleen de ‘voorkant’, maar ook de ‘achterkant’?
Hier zat ik aan te denken toen ik langs 'Jouw vrouw, mijn vrouw' zapte. Kent u dat televisieprogramma? De vrouwen van twee gezinnen wisselen een week lang van huishouden. De eerste paar dagen leven ze conform het gastgezin, daarna past het gezin zich aan aan de manier van leven van de nieuwe vrouw des huizes. Niet altijd gemakkelijk, maar wel bij uitstek geschikt om elkaars leven echt te leren begrijpen. En werkt het eigenlijk niet net zo binnen retail? De afgelopen maanden heb ik in mijn columns aandacht besteed aan hoe een omnichannel retailorganisatie achter de schermen werkt. Maar is het niet veel beter dit zelf te ervaren? Waarom bestaat er geen ‘Jouw winkel, mijn winkel’?
Ziet u het al voor zich: het marketingteam van een supermarktketen brengt een dag door achter de schermen van Maggy’s shop, beste zelfstandige winkel bij de Retailjaarprijs in 2012. Een goed voorbeeld als het gaat om het inzetten van social media en het creëren van een echte belevenis.
Of wat dacht u van ‘komt een apotheek bij de Starbucks’? De laatste transparant en optimaal servicegericht, de apotheek nog vaak een soort van black box waar je de medewerker voor lange tijd ziet verdwijnen met je recept (tot je je afvraagt of je nog wel geholpen wordt) en vervolgens iets meekrijgt waarvan je eigenlijk geen idee hebt wat het is…
Een slager en een bakker kunnen elkaar ook inspireren. Wellicht gaan ze vervolgens beiden belegde broodjes verkopen, maar dan kunnen ze mooi wel bij elkaar inkopen. IKEA en Coolblue kunnen vast ook een hoop van elkaar leren: hoe voeg je e-commerce toe aan je winkelnetwerk versus hoe manage je winkels naast een uitgebreide selectie van online outlets? En zo zijn er nog wel meer voorbeelden te bedenken: McDonald's en een autodealer, Jumbo en Wehkamp, DA Drogist en Manfield, Decathlon en Media Markt, Blokker en Eye Wish, …
Waarom zouden we het eigenlijk niet doen? Uit concurrentieoverwegingen? In de praktijk stappen ook regelmatig medewerkers van de ene retailer naar de andere over, al zal dit niet altijd hetzelfde wederzijds verfrissende effect hebben als doelgericht een kijkje te nemen in de keuken van een andere retailer. Beide bedrijven zullen ervan leren en geïnspireerd raken, ook zónder het prijsgeven van concurrentiegevoelige informatie.
Geïnspireerd geraakt door dit idee? Wie biedt zich aan?
--------------------------------------------------------------------------------------------
Voorwaarden RetailNews Blog :
- Inzendingen per e-mail (bijdrage opslaan in .doc formaat)
- Onderteken duidelijk met (functie)naam, adres en telefoonnummer. Bij eventuele plaatsing worden alleen naam en functie vermeld
- Publicatie vindt plaats op basis van exclusiviteit
- Artikel is geen commerciële uiting
- Inzendingen worden automatisch eigendom van RetailTrends Media
- Rechten kunnen niet worden ontleend
- Maximale lengte van 500 woorden
U kunt uw bijdrage o.v.v. 'RetailNews Blog' mailen naar redactie@retailnews.nl.
Jouw winkel, mijn winkel
Gepubliceerd op 3 februari 2014 om 00:00
Reacties 0