De Nederlandse detailhandel moet voor dit jaar nog rekening houden met een volumedaling van 0,8 procent. Hoewel er sprake is van een hele lichte economische groei, staan er voor de retail ‘nog een hoop signalen op rood’. Dat stelt sectoreconoom Max Erich van ING.
“Het consumentenvertrouwen is inmiddels wat opgeklommen en de koopkracht zal naar verwachting licht stijgen, maar de koopbereidheid is nog heel laag”, geeft Erich aan. Om de consumentenbestedingen aan te trekken is er volgens hem meer nodig dan de huidige lichte groei. Zo heeft ook de hoge werkloosheid een negatieve impact op de retailverkopen, stelt hij. “Voordat die gaat dalen, zijn we al in 2015.”
Tot die tijd blijft het met name lastig voor de non-food retail, stelt hij. “De hoop is er dat we tegen het einde van dit jaar en in 2015 stabiliseren en richting een kleine plus gaan”, zegt Erich. Daarbij moet de retail het volgens hem hebben van de sectoren die handel drijven met het buitenland. “Die trekken de Nederlandse economie uit het dal, waar de retail via een toename van de binnenlandse bestedingen van profiteert.”
De verwachting van ING komt grotendeels overeen met de sectorprognose van ABN AMRO. Die bank gaat voor dit jaar uit van een volumedaling van twee procent, waarna de verkopen in 2015 voor het eerst sinds het uitbreken van de economische crisis weer toenemen met een half procent.
Eerder: ‘Retail in 2015 weer in de plus’
Reacties 0