Waar Aldi zijn marktaandeel vorig jaar heeft zien dalen, noteerde Lidl juist een forse plus. Ondanks de groei met vier winkels naar 503 vestigingen nam het marktaandeel van Aldi af van 7,6 naar 7,4 procent. Lidl groeide van 7,5 in 2012 naar negen procent vorig jaar, terwijl het winkelbestand toenam met veertien winkels tot 379. Dat blijkt uit de laatste cijfers van onderzoeksbureau Nielsen, meldt Levensmiddelenkrant.
Ook Jumbo won anderhalf procentpunt marktaandeel en kwam in 2013 uit op 11,1 procent. Het aandeel van zijn moederconcern, waar ook C1000 onder valt, daalde van 21,7 naar 20,6 procent. C1000 zag zijn aandeel door een verdere ombouw van winkels afnemen van twaalf naar 9,4 procent.
Albert Heijn liet eerder al weten dat zijn marktaandeel met 0,1 procentpunt is toegenomen tot 33,8 procent. Coop groeide eveneens met dat percentage naar 2,8 procent. Detailresult (5,5 procent) en SPAR (1,8 procent) zagen hun aandeel juist met 0,1 procentpunt afnemen.
Reacties 0